Direktlänk till inlägg 21 september 2008

Nátt e sjuk men ridningen blomstrar....

Av Pernilla - 21 september 2008 18:33

Sedan Nátt blev sjuk i såväl fång som cushings syndrom (cancer i hypofysen) så har hoppet pendlat mellan förtvivlan och glädje för minsta lilla framsteg.

Jag tappade helt känslan för allt vad hästar heter - men bara ett tag...


Det började med att en vän som har islandshästverksamhet behövde lite privatlektioner inför ett ridprov hon ska göra. Eftersom hon visste att jag var "hästlös" och ridsugen så frågade hon om jag ville rida några hästar som behövde träning/tillridning.

Wow vad kul det blev plötsligt!

Första dagen jag skulle rida dem, tre islandshästar, så fick jag bara tag på två av dem....så det har slutat med att det är dem jag ridit.

Så himla kul! det var ett tag sen jag "tränade" islandshästar på riktigt, men jag kan säga OJ vad kul det är! Och vilken enorm nytta jag har av mina kunskaper inom den akademiska ridkonsten....

Ni anar inte vilka framsteg dessa hästar gjort på väldigt få träningspass. Nu menar jag inte att det är för att jag e så duktig utan mera för att de är så lyhörda och talangfulla redan från början.

De är så bussiga och försöker verkligen göra allt jag ber dem om - och de gör det bra!

Både är väldigt hårda i munnen, eller kanske inte väldigt, men de går emot bettet enormt som ett försvar på tidigare ridning, de är dessutom stela, båda mera i en sida.

Så gissa hur underbart glad jag blir när jag nu kan TÖLTA dem, i BÖJNING, utan att GÅ EMOT BETTET och ibland till och med I FORM!


WOW! Heder åt dessa underbara varelser - jag ryser bara jag tänker på vad de gör för oss människor.

 
 
Linda C

Linda C

21 september 2008 18:50

Men vad roligt du kom i gåg med :0) Rätt skoj att hålla koll på polarna *s* Vad säger du har Natte fått canser??? Hur kom ni fra till de? Finns de nått hopp eller fins de mediciner att ge hennej? kram!

http://lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Pernilla

21 september 2008 18:58

Jo, dessvärre. Framtiden e oviss men jag hoppas och tror att det ska gå bra. Hennes uppfödare hade en häst med samma sak, och Natt har EXAKT alla symptom som de kan ha....svullnad över ögonen, fånganfall, svullnad över buken, svullnader över njurar, kissar mycket, enorma smärtor, ett enormt vätskefyllt framparti med framdel, hals, bog, manke osv.
*suck* men har nu iofs fått förklaring till varför hon vart så konstig senaste somrarna, inte halt men ändå inte ren. Rörelsestörningar.
Nátt uppfödares häst fungerar nu bättre än nånsin med medicinering, men de kan aldrig bli fri från sjukdomen. Tyvärr. Sen vet man aldrig om det funkar. Har ännu inte börjat den medicineringen eftersom hon nyss är behandlad hela sommaren mot fång...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 11 maj 2011 11:54

Jag tror allt det är dags att blogga lite igen. Snart. Måste bara få lite tid. Och denna vecka är extremt olämplig. Nästa vecka?   ...

Av Pernilla - 11 maj 2011 11:52

Helt ny! Prislappen kvar, den var för liten :-( Nypris 1199:- nu 400:-! En liten gulnad på ett ställe, fläck? vet inte, men inget som stör, ovanför dragkedjan mitt på magen, om man zoomar bilden kan man se den. Regn och vindjacka, i extremt cool och ...

Av Pernilla - 27 april 2010 00:16

Vet egentligen inte hur denna kunde bli så god, men det blev den....underbart god och nyttig!   Pernillas kyckling och grönsaksgryta     1 st Squash 700 gram kycklingfilé 2 st gul lök 2 st Paprika, röd 2 klyfta ...

Av Pernilla - 26 april 2010 11:39

...gjorde jag mitt senaste blogg-inlägg... Då satt jag också här i Bjästa i just det här huset. Då var det under tio dagar när husägaren var utomlands och behövde kattvakt, nu har vi bott här i snart en månad...fyra personer inneboende hos en annan...

Ovido - Quiz & Flashcards