Alla inlägg under augusti 2009

Av Pernilla - 31 augusti 2009 17:30

Åh vad god den är....


Citron och Myntalemonad

ca 2 liter, håller runt en månad i kyl, blandas 1+4

receptet går att dubblas


1 kg citroner (gärna ekologiska, ca 5 st)

6 dl strösocker

1 kruka mynta

1 liter vatten


Skölj och borsta citronerna noga, skala tunt med potatisskalare, se till att inte få med för mycket av det vita.

Pressa ur juicen och fruktköttet. Häll allt i en bunke, inkl myntablad och stälkar. Koka upp vattnet och häll över. Rör tills sockret löst sig.

Låt det stå svalt ett dygn. Sila genom saftsil eller motsvarande. Häll upp på flaska, sätt på kork och in i kylen!

Njut när helst du behagar! Så läskande och så enkelt!


Av Pernilla - 31 augusti 2009 17:18

Supergod hemmagjord Ketchup eller tomatsås att använda som bas i såser och grytor


Blir ca 3 dl, tar ca 30 minuter. Går bra att frysa in!


5 tomater (ca 350 g)

2 msk råsocker

2 msk rödvinsvinäger

1/2 tsk salt

2 krm svartpeppar


Tärna tomaterna, låt dem koka ihop med alla andra ingredienser i ca 20 minuter. Mixa till en slät sås. Häll i burk, sätt på lock och låt svalna så.


Smaskigt värre!


Av Pernilla - 31 augusti 2009 17:15

Vad är det för djur som bunkrar upp inför vintern? Jag tror jag var ett sånt i mitt förra liv ;-)

Samma visa varje höst, jag kokar, saftar, syltar, fryser in och donar. Matlådor, saft, hembakt bröd och inläggningar av alla de slag.

Jag är dock fortfarande så jävla arg över skatorna som tagit ALLA mina körsbär :-( Trädet är ju enormt stort ändå har de rensat det...de tom bodde i trädet, orkade inte ens flyga iväg för att sova, skita o dricka. Tror jag...

Hur ska man skydda ett körsbärsträd? Tips?


Ovido - Quiz & Flashcards