Alla inlägg under november 2007

Av Pernilla - 4 november 2007 15:54

13-års fest hos Jonas. Anna-Lena hade jobbat hela veckan på middagen med Halloweentema (tror jag för det var riktigt häftigt), kolla in menyn vad vi bjöds :-)

Och till efterrätt Spöktårta, marängtårta och chokladtårta. Mums!


Av Pernilla - 3 november 2007 16:07

Vaknade imorse och det var vitt ute. Blev så himla glad - tills jag såg att det spöregnade...Så det blev till att snabba oss med frukosten för att hinna ut och i alla fall känna på snön innan det försvann.

Wille sa att han ville baka snön, dvs göra det han tror heter snöbullar :-) Gullungen! Att han kommer ihåg det! Vilken kille.


Han lekte i snön och jag tog in Nátt så hon fick torka upp innan Ulrika skulle rida. Sen städade jag undan i stallet, mockade och gjorde fint. Sen försvann strömmen...fast den kom åter bara efter en halvtimme igen.


Ulrika tog med sin lilla vovve Sava med på ridturen idag, första gången hon var med så. Hon skrev sedan bla detta:

"Vi var ute och skrittade i ca en timme. Nàtt kändes verkligen jättepigg :-) Hon hade svårt att stå stilla när jag skulle sitta upp. Nátt är ju helt otrolig! Hon gick på helt lugnt och brydde sig inte alls om hunden som ibland försökte valla henne och ibland ville leka ;-)

Sava tyckte det var jättekul med hästsällskap på promenaden och höll
sig i närheten av oss hela tiden.
Det är verkilgen kul att Nátt är så pigg och framåt. Efter stretch och
belöning torkade jag av hennes ben så gott det gick."

Det är alltid lika kul att höra beröm om sin häst. Även om man valt att inte tävla...


Hästarna står och hänger ute i hagen nu. Wille sover och jag har duschat. Nu ska vi göra oss klar inför Jonas kalas ikväll :-)

Ska bli så mysigt! Som vanligt när vi träffas, vi alla i vår stora härliga släkt!

Av Pernilla - 2 november 2007 16:18

Såklart killen Wille prova käka sushi med mamma - med pinnar!

Av Pernilla - 2 november 2007 16:10

Fredageftermiddag i Vårby

Av Pernilla - 2 november 2007 16:04

Maträtt inspirerad av Willes moster Anna :-)


Pestopastasallad

4msk pesto

2 delar olja

1 del balsamvinäger

pasta, gärna bandspagetti klippt i bitar efter kokning

kyckling i små små bitar

halverade cocktailtomater

serveras kall! mums

Av Pernilla - 2 november 2007 14:40

Har just kommit på att jag i princip inte har nån bild på Nátt med mig själv i sadeln :-( så blir det när man alltid håller i kameran själv. Bättring!


Idag var det tredelat tränsbett som gällde igen, tänkte träna lite galopper och tölt. Red på böjda spår i plantagen först för att mjuka upp ordentligt. tog några galopper också för att komma igång, typ cantergalopp, vilket jag tycker är den absolut roligaste farten. När man verkligen känner varje språng i galoppen :-)

Döm om min förvåning när hon tog högergalopp klockrent direkt! Kanon!

Hon var så himla pigg och fin och trevlig och BÄST! Hon flyttar sig för alla hjälper och är oerhört lyhörd.

Red sen på lägdan nedanför vägen eftersom den är stor och relativ jämn. Passar bitvis både för tölt, trav och galopp. Perfekt!

Tölten funkade super där! Traven funkade bra, lite problem med formen i höger varv men vänster funkade bättre. Brukar vara tvärtom.

Galoppfattningar var hon inte helt med på där, kanske rädd att halka så jag pressade henne inte.

Tränade lite öppnor också. Eller egentligen tränar jag mest mig själv i öppnor, att placera kroppen rätt och ge rätt hjälper för gör jag det så svarar hon rätt.

Töltade sedan på vägen också för att kolla takten. Perfekt!!!


När jag nästan var hemma så mötte Christian och Sophia upp och S fick rida till stallet. hon sken som en sol!


fyllde upp badkaret med vatten idag men nu är det nog på sluttampen innan det börjar frysa :-(


alla hästarna sov förresten inne inatt för det blåste så förbaskat igår. huvvaligen!


två bilder här från en Katrinkurs för drygt två år sedan.

Av Pernilla - 1 november 2007 15:25

Alltså - idag var det storm ute! Soligt men annars inte kul alls...

Och naturligtvis fick jag för mig att jag skulle träna på stång och kapson idag eftersom jag hade Wille med och bara kunde rida på lägdan i alla fall.

Red ju mycket på den portugisiska stången tidigare och hon funkar så bra på den. har den att tacka för mycket!

MEN - ingen hit att ta den idag för min häst var ett monster...hon var allt utom på marken med benen. Typ. Det var ju som sagt var storm *hrrmmm*


Men de korta stunder hon faktiskt koncentrerade sig så gick hon bra. hon svarade bra på den. Måste använda den lite oftare framöver, får igenom sökningen jättebra samt böjningen superbra med kapsonen. Vilka underbara grejor!


Wille sa att han skulle rida "Min Nátt" men jag vågade inte sätta honom på henne idag. Jag förklarade att hon var ett monster idag och den förklaringen tog han och vi gick hem och lekte monster istället :-) wwwwooooaaaaouuwww! grrrrrrr! mmmmooooorrrrrrrr! (snart halloween)

Ovido - Quiz & Flashcards