Alla inlägg under oktober 2008

Av Pernilla - 31 oktober 2008 00:20

alltså....www.youtube.com är helt oslagbar! Love it! Vilken gammal eller ny låt som helst finns att lyssna på.....precis ALLT! För att inte tala om den utbildning man kan få där i form av videokurser, eller roliga klipp eller vad som helst....så bra!


Lyssna på denna underbara låt med Goo Goo Dolls

http://www.youtube.com/watch?v=SsK90GWBVLY

Av Pernilla - 30 oktober 2008 23:47

Det finns små glädjeämnen i vardagen som bara är helt underbara - min son är ett sånt glädjeämne! Han har så många kloka, intressanta, finurliga och roliga saker att säga...


Ev favorit är: "Men - vänta här nu!" (och så rynkar han ögonbrynen, lägger fingret på munnen eller hakan och funderar innan han kommer med resten som kan vara nån i typ med: "Det där tv-programmet känner jag igen" eller "Min mommo sa det till mig förut" eller nåt liknande :-)


Han har så många roliga uttryck som tillsammans med agerandet gör att man aldrig kan undgå att le, eller i vissa fall rent av skratta...

Av Pernilla - 30 oktober 2008 23:28

Måndag morgon åker min Náttfaradis (Nattens prinsessa) till veterinärmedicin i Uppsala för en total medicinsk utredning. Känns bra att få en ordentlig genomgång eftersom vet. här inte kunnat komma fram till nåt, och resurserna är begränsade.

Vet. Jan Magnusson har vart helt otrolig i det här - han har lagt ned tid och själ i min häst, trots att han från början sa att han ville slakta henne direkt. Men inte nu längre, nu är han lika mån som jag om att de ska hitta vad som är fel.

Jan har ringt mig helg som veckodag, ibland bara för att kolla hur hon mår! Underbart med ett sånt engagemang!


Känns lite jobbigt att skicka Nátt så långt utan att ha kontroll men hästbussen skulle ha extra koll på henne eftersom de vet att hon är sjuk. Bra service!


Hon fick nya skor och sulor häromdagen, allt gick jättebra eftersom hon inte har lika ont nu när det är kallare. Det var skönt! Hon vill så mycket, busa och bralla i hagen trots all stelhet...

Nu ser jag framför mig en frisk häst som jag kan fortsätta ha kul med och utvecklas med.

"You don´t now what you have before you loose it"


Kommer aldrig hitta nån så känslig och rolig häst att jobba med - känns som att komma hem när jag sätter mig på hennes rygg, jag har ju dessutom vart med henne på hela resan...

Av Pernilla - 24 oktober 2008 12:58

Är inte bilden helt underbar?! Sophia och William diskar i huset ute på Ulvön förra sommaren och Willes placerade sin hand klockrent på henne bak :-)

Hahaha....så söta!

Av Pernilla - 24 oktober 2008 12:48

Jag har svårt att hitta bra doftljus :-(

Endera luktar de inget alls eller så luktar de så starkt att jag får ont i skallen...


I somras träffade jag en kvinna från USA som hade med sig doftljus därifrån, hon sa att de gick att köpa i Sverige med och nu har jag äntligen hittat dem; på Plantagen i Birsta :-) Men det finns även en hemsida för dem.

De är dyrare än vanliga men helt superbra!

Nu kan jag ha e god doft hemma utan att få ont i skallen...

Ljusen är av märket Yankee Candles


Av Pernilla - 24 oktober 2008 11:47

Igår fick jag ett förslag/tips från en veterinär angående Nátt. Att skicka henne till Uppsala eller Strömsholm för en rejäl medicinsk utredning.

Så nu jobbar jag för fullt med att försöka reda ut allting om det skulle vara möjligt, vilka delar försäkringer tar mm. Har ju henne tack o lov tilläggsförsäkrad så det ska täcka mediciner, djurambulans, veterinärresor mm men svårt veta ändå vart gränsen går så nu letar jag nån som har koll på Agria.


Vore skönt att få göra detta!


Nu har jag snackat med Agria...jag blev lite arg angående djurambulans - vi i Norrland är ju diskriminerade där! Grrrrrr....

Närmaste finns i Bollnäs tyckte jag hon sa, och det är typ enbart om de brutit benet eller så som det kan vara aktuellt med en ambulans. Men hallå! Vänta på ambulans från Bollnäs om hästen har brutet ben?!

Sen är det ju så att om han har en sjuk häst som inte kan åka långt till veterinär och är hänvisad till exvis Uppsala, då kanske enda alternativet är att slakta den istället för att den inte kan åka så långt i vanlig transport....enklare då om man bor närmare än 50 mil bort....hmmm...


Alltså är det i i princip aldrig lönt att ha tilläggsförsäkring om djurambulans om man bor där vi bor. För det kan aldrig bli aktuellt i alla fall....men man måste betala eftersom den ingår i tilläggsförsäkringen mot veterinärvård/medicin.

Fan sånt irriterar mig!

Om de ändå kunde ge resebidrag om man måste åka iväg lng med hästen till veterinär för att ingen kompetens finns närmare....

Av Pernilla - 24 oktober 2008 11:02

Jag har valt....hur svårt det än var men jag gick på magkänsla :-) Kunde inte motstå ett föl med en brunfärg på halsen, en på kroppen, grå ringar runt ögonen, gråa fläckar på framsidan av benen, punk-lugg och åsneöron :-)

Han var bara bedårande....

http://www.sarahhill.se/saluhastar1.html kolla in högra sidan....


När säljaren på Island berättade mer om honom så förstod jag att jag verkligen hittat Min häst!


"the charm off Kristinn Boði is endless - he is very calm,
beautyfull and playfull - Happy foal - Yes I am sure he is only 4 gaited;
uses brokk and tölt both hands good; but prefairs brokk - and is often
showing off for the person that is visiting the heard!Comming up close
too!
-
His father is a first prised stallion Sólfari frá Reykjavík; son off Töfri
frá Kjartansstaðir; he has been used on our farm for 3 years now and our
heard of horses has changed a lot - by looks since he came here -
He is very elegant; high legs; long neck and soft moovements - big steps -
And I think Kristinn Boði looks a lot like him! -
I think he will be big too; for his mum is huge - and has very long legs -
and knows how to use them - But sadly She is now very old and is going to
be put out in this year so Kristinn Boði will be her last foal. I have his
brother wich is going on 4 - as future planed riding horse for ME - so you
see this mare is in very much favor off mine"


Av Pernilla - 21 oktober 2008 15:06

jag kan bara inte stå emot...måste planera för framtiden ju :-)

men kolla in vilken svårt val det är för mig...många att välja på, men det blir nog en hingst....förmodligen 6,7 eller 11.

och fölisen ska få stå kvar på Island i några år innan jag tar hem den, mycket billigt plus att den får en perfekt uppväxt och jag slipper passning :-) kan det bli bättre?


kolla in http://www.123minsida.se/sarahhill/15263723

Ovido - Quiz & Flashcards