Alla inlägg under december 2008

Av Pernilla - 30 december 2008 20:36

Om ni får kött över från middagen, eller kycklingrester, köttbullar, korv eller vad som helst.

Ta mjukt tunnbröd, sallad, strimla köttet, gärna avocado och gör en god vitlöksdressing (kan ju köpas såklart med) eller annan smakrik dressing och ringla över. Vik ihop och ät!

Man kan ju även lägga dit köttresterna samt ost över och steka i stekpanna och sen servera med sallad och dressing, eller strimla över kött och ost och sen värma i micro för att därefter tillsätta salladen och vika ihop och äta.

Funkar med tortilla-bröd med såklart!


Från mästaren att använda rester...

Av Pernilla - 29 december 2008 21:09

Har köpt skivor med bland annat följande låtar (så ni kan träna...hahahaha):


Låtar:
Alice Cooper/Poison
Billy Joel/Uptown Girl
Blondie/Atomic
Chattanooga/Hallå Hela Pressen
Christer Sandelin/Det Hon Vill Ha
Culture Club/Karma Chameleon
Dexys Midnight Runners/Come on Eileen
Di Leva/Vem Skall Jag Tro På!
Dolly Parton/Nine to Five
Duran Duran/Rio
Erasure/A Little Respect
Europe/The Final Countdown
Factory/Efter Plugget
Fairground Attraction/Perfect
Foreigner/I Want To Know What Love Is
Frankie Goes To Hollywood/Power of Love
Freestyle/Fantasi
Janne Lucas/Växeln Hallå
Katarina and the Waves/Walking on Sunshine
Madonna/Materia Girl
Ratata & Frida/Så Länge Vi Har Varann
Simple Minds/Dont You Forget
Soft Cell/Tainted Love
Starship/We Built This City
Survivor/Eye of the Tiger
Tears For Fears/Everybody Wants To Rule the World
The Creeps/Ooh I Like It!
The Pretenders/Brass in Pocket
Tina Turner/Simply the Best
Wham/Wake Me Up Before You Can Go

All out of love - Solist/Artist:Air Supply   

Black velvet - Solist/Artist:Alannah Myles   

Left outside alone - Solist/Artist:Anastasia   

I'm with you - Solist/Artist:Avril Lavigne   

More than a feeling - Solist/Artist:Boston   

Waiting for a star to fall - Solist/Artist:Boy Meets Girl   

I just died in your arms - Solist/Artist:Cutting Crew   

Time after time - Solist/Artist:Cyndi Lauper   

Ordinary world - Solist/Artist:Duran Duran   

Carrie - Solist/Artist:Europe   

Alone - Solist/Artist:Heart   

Just another day (without you) - Solist/Artist:Jon Secada   

Amazed - Solist/Artist:Lone Star   

Walking in Memphis - Solist/Artist:Marc Cohn   

I'd do anything for love (but I won't do that) - Solist/Artist:Meatloaf   

To be with you - Solist/Artist:Mr Big   

Broken wings - Solist/Artist:Mr Mister   

Kyrie - Solist/Artist:Mr Mister   

How you remind me - Solist/Artist:Nickelback  

Without you - Solist/Artist:Nilsson   

Every rose has its thorn - Solist/Artist:Poison   

The show must go on - Solist/Artist:Queen   

It must have been love - Solist/Artist:Roxette   

Listen to your heart - Solist/Artist:Roxette   

Nothing's gonna stop us now - Solist/Artist:Starship   

Too lost in you - Solist/Artist:Sugababes  

Wherever you will go - Solist/Artist:The Calling   

Chains - Solist/Artist:Tina Arena   

Africa - Solist/Artist:Toto   

China in your hand - Solist/Artist:T'Pau

Amerie - 1 Thing

Amy Winehouse - Back To Black
Anastacia - I'm Outta Love
Beverley Knight - Come As You Are
Black Eyed Peas - Pump It
Chris Brown - Yo (Excuse Me Miss)
Christina Milian - AM 2 PM
Corinne Bailey Rae - I'd Liked Too
Destiny's Child - Bootylicious
Diana Ross & The Supremes - Baby Love
DJ Jazzy Jeff and The Fresh Prince - Summertime
Edwin Starr - WAR
En Vogue - My Lovin' (You're Never Gonna Get It)
The Four Tops - Can't Help Myself
Gwen Stefani - Hollaback Girl
Inner City - Good Life
Jameila - Thank you
Jamiroquai - Alright
Luther Vandross - Never To Much
Mark Ronson feat. Daniel Merriweather - Stop Me
Martha Reeve & The Vandellas - Dancing In The Street
Marvin Gaye & Tammii Tarrelle - Ain't No Mountain High Enough
OutKast - Idlewild Blue (Don't Chu Worry 'Bout Me)
Pussy Cat Dolls - Buttons
Rihanna - We Ride
Salt N Pepa - Push It
Sugababes - Ugly
The 411 - Dumb
Whitney Houston - Your Love is My Love
Womack & Womack - Teardrops

kan vara fler med...har dock inte Leende guldbruna ögon, men kanske finns det nån Madonna låt åt Lindali? om jag inte minns fel så filmade jag ett klipp från din 30-årsdag där du sjunger till "Like a virgin"...eller kanske ska vi se den filmen istället...hihihi



nostalgi...Every rose has it´s thorn med Poison...ojojoj

Av Pernilla - 29 december 2008 20:38

Har ni provat grillad halloumi-ost nån gång? det är så underbart gott till en sallad, smakar egentligen inte ost och har nästan gummi-konsistens men jag älskar det!


tänkte erbjuda mig att göra förrätt till nyår som vi ska fira i Umeå hos mamma och Kent. Mamma hetr nu för övrigt Krönell i efternamn...


Har funderat hit och dit men fastnat för nåt lätt som sallad med grillad halloumi och marinerade, grillade jätteräkor :-)

det kommer bli sååå gott! och fräscht!


för att det ska finnas nåt åt barnen med tänkte jag ta formfranska och lägga på färdiga cheddarost-skivor sen ta ett pepparkaksmått i form av hjärta och skära ut några hjärtan för att sedan gratinera i ugnen - mums det med!


kanske ska jag erbjuda mig att göra efterrätt med? fast jag skulle behöva ta det lite lugnt också...hmmm...får fundera...men har svårt att glömma den underbart goda hjortonparfait som Linda bjöd på en nyår för några år sen, tror förresten jag var gravid då med.

har receptet kvar som tur är! Kommer du ihåg den Linda? *mums*

Av Pernilla - 29 december 2008 20:29

dagens middag som serverades med massor av gröna ärtor, karljohan-svampsås och ekologisk potatis fick klart godkänt även av den lille rackaren som inte direkt är överförtjust i mat - The One And Only Master William!


Honung, apelsin och chili-glacerade revbensspjäll

500 g revbensspäll
1 dl honung
1 st röd chili eller motsvarande
0.5 dl apelsinjuice, koncentrerad (jag tog dock en färskpressad apelsin)
1 st gul lök, delad
1 msk salt

1. Lägg ner revbensspjällen i en kastrull med saltat vatten och koka dem möra tillsammans med gul lök och selleri. Det tar cirka 1-2 timmar. Koka tills köttet börjar släppa från benen.

2. Mixa honung, chili och apelsinjuice slätt.

3. Sätt ugnen på 220 grader när cirka 30 minuter återstår av koktiden.

4. Lyft upp revbenen och lägg dem på en plåt, pensla med honung/chili-glacen.

5. Ställ in i ugnen och glasera dem cirka 20 minuter.


Så enkelt och så gott! Speciellt med vårt egenproducerade kött *ler*

Av Pernilla - 23 december 2008 11:45

ok, dramatisk rubrik, I know....men så är jag journalist med ;-)


Det var alltså meningen att hon skulle slaktas i vinter för att hon var gammal och skulle inte ha några fler föl.

Detta innebar att jag fick chanse att välja om jag ville ta den lille hingsten tillsammans med några andra föl till uppfödarens syster. Hon stallar upp dessa små ynglingar som blivit av med sin mamma, de blir e liten flock som får vara inne nattetid, äta kraftfoder, lära sig ha grimma, bli ledda, verkade, vaccinerade osv osv. Sen går de ute på dagarna.

Till våren blir det dags för total lösdrift i stor flock igen - helt perfekt upplägg! Kostar lite extra, men som jag sa till uppfödare Saeunn, I want the best for my little guy :-)


Hon skrev för övrigt så här om honom:

"I tell my sister -... to keep him for you this winter -... she will do it
with plessiour - she says that you guy is going to be soooooo fine when he
grows up ... so intressted in people and sooooo calm and fast learning -
THE LEADER OFF THE LITTLE HEARD THAT SHE KEEPs!
GREAT - IS NOT IT???"


Så med andra ord....jag har köpt en oerhört lättlärd, nyfiken, orädd ledarhingst ;-)

Min dag e räddad!

Av Pernilla - 22 december 2008 15:41

När jag bestämt mig för att köpa nåt så går det fort - och det går oftast inte att få mig att ändra mig...


Ett av de största impulsköpen jag gjort är ju som bekant Kristinn Bodi - ett bedårande litet hingstföl på Island :-)


Häromdagen bestämde jag mig för att köpa ett Playstation. Har inte haft TV-spel sen Nintendos stordagar och Super Mario, Zelda mm. Det var kul!

 Har inte spelat på år och dar....


Så då satte jag igång surfandet....helst hade jag köpt det dagen innan jag kom på det, typ.


Så nu har jag inhandlat:

Playstation 2 (räcker gott åt mig)

Med extra minneskort.

Fyra handenheter

singstar pop med två micar

singstar r&b

singstar 90´s

Buzz big quiz inkl 4 buzzers


Samt spelen:

SPIDERMAN 2

FIFA 2001

SAGAN OM KONUNGENS ÅTERKOMST

TONY HAWKS PROSKATER 4

TEKKEN 4

COLIN MCRAE 3

BOND EVERYTHIN OR NOTHING

BOND NIGHTFIRE

NEED FOR SPEED CARBON

NEED FOR SPEED MOST WANTED

SPASHDOWN

FIFA STREET 2

PAPARAZZI


Har egentligen ingen aning vad jag kommer få....men det blir nog bra!

Behöver hjälp av er TV-spelsfantaster, vilka spel är bra? Vilka är skit? Gärna andra tips med....ett guitar heroe blir det nog sen med, men tror vi har fullt upp ett tag med ovanstående...


S säger att han inte gillar TV-spel det minsta lilla men jag vet att han gärna fastnar framför det när vi hälsar på nån som spelar...sen är han ju i skuld till mig med efter alla pepparkaks-fadäser...hahaha...eller hur?

Av Pernilla - 22 december 2008 14:23

Kolla in här:

http://fatstatement.com/customprinted_dogtags_sv-SE_se.html?gclid=CJHrgv6qpZcCFUob3godll-dIw


För endast 100:- med frakt kan du göra din egendesignaded dogtag (halsband), jag har gjort i julklapp till en tjej som saknar Nátt jättemycket. Tog en bild på Nátt samt skrev Náttfaradis på, man kan lägga in flera ord. Coolt!


/Från den professionella näthandlaren....

Av Pernilla - 22 december 2008 13:58

Vem var Jesus?

Det finns tre bevis på att Jesus var mexikanare:
- Han hette Jesus  
- Han var tvåspråkig
- Han hade problem med myndigheterna  


Men det finns också belägg för att var irländare:
- Han gifte sig aldrig
- Han berättade alltid historier
- Han älskade att vara ute i naturen


Samtidig finns det tydliga indikationer på att Jesus var svart:
- Han kallade alla för 'broder'
- Han gillade gospelmusik
- Han fick ingen rättvis  rättegång


Tre starka argument talar för att Jesus var italienare:
- Han gestikulerade när han talade
- Han drack vin till alla måltider
- Han var  säker på att hans mor var jungfru, och modern var säker på att han var Gud.


Men annat tyder på att Jesus kan ha varit från Californien:
- Han klippte aldrig håret
- Han gick barfota
- Han grundlade en ny religion
 


MEN,  de mest tydligaste indicierna talar faktiskt för att Jesus var en KVINNA  
:  
- Han blev tvungen att utfodra många människor med kort varsel, även om det inte  fanns tillräckligt med mat.
- Han försökte att göra sig hörd bland en massa män som inte lyssnade.
- När han hade dött blev han tvungen att uppstå igen för det fanns fler uppgifter att göra.

DÄRFÖR:  

Skicka detta till alla underbara, hårt arbetande kvinnor som aldrig vilar, för att uppmuntra dem till förstå att de är mycket mer gudomliga än de  tror...........

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Ovido - Quiz & Flashcards