Alla inlägg den 20 december 2008

Av Pernilla - 20 december 2008 22:26

Skulle ju fota Orujo idag och så visar det sig att båda batterierna till systemkameran är totalt försvunna...grrr...åkte in på jobbet för att kolla men inte där heller och kameran där var utlånad så där fanns inget att hämta.

Fast å andra sidan var det ett skitväder att fota i - grått och nästan mörkt redan vid kl 13.

Fick väl till ett kort på herren i alla fall :-)

Av Pernilla - 20 december 2008 22:15

tror min son ska bli fotograf när han blir stor, jag kan inte visa kameran innan han säger att han vill fota...så det blir nog till att köpa honom en kamera snart. än så länge använder han min (nya lilla....).


här är ett urval av hans alster :-)

Av Pernilla - 20 december 2008 21:57

Älgfärsbiffar - det här ska vi äta till middag imoron :-)


ca 500 g finmalet älgkött
3 äggulor
3 dl vispgrädde
1 tsk salt
lite malen vitpeppar
ev 1/2 krm kajennpeppar
1-2 msk ströbröd till panering
1. Sätt ugnen på 150°. Blanda färsen först med äggulorna och sedan med grädden. Krydda med salt, vitpeppar och kajenn-peppar. Provstek gärna en klick för att smaka av. 2. Forma 8 jämnstora biffar och vänd dem försiktigt i ströbröd. Låt smöret bli brunt i en ugnssäker stekpanna. Bryn biffarna gyllenbruna. 3. Sätt in stekpannan i ugnen och låt biffarna steka färdiga 5-7 minuter tills köttsaften är klar när man sticker i dem med provsticka.

Tänkte servera med potatis, gräddsås, lingon och gröna ärtor - mums!

Eller...egengjord klyftpotatis och andra rotsaker i ugnen, med honungstzatziki....wow, nu blev det ett svårt val...

Av Pernilla - 20 december 2008 21:34

..vädret och halkan ute nu. det ska fan intre spöregna några dagar innan jul. PISS!

och Wille som ska få skidor av morfar och Eva i julklapp :-(

Försökte mig på att arbeta Zorro för hand idag men halkan satte stopp, och min rygg. Jag är livrädd för att halka nu för risken är att jag då blir invalid några månader eller nåt sånt. Fy fasen för Ischias!

Vartenda steg jag tog med Zorro kändes som en dolk i ryggen, för jag var så spänd över halkan.


Men, men, fick ju se Lindas nyinförskaffade spanjor i alla fall *ler* så himla fin och man ser i hans ögon att det är en trevlig häst! Ska bli spännande att följa!


Wille hann leka lite med Edwin idag med, eller Eddid som han kallar honom ;-)


Inför julen hade vi delat upp vad vi skulle fixa och köpa och laga för mat, ville inte att allt skulle hamna på Eva eftersom vi ska vara hos henne och pappa i Bjästa. Så jag delade upp och meddelade syster och bror vad de skulle bidra med. Sören och jag hade planerat att åka till stan och handla ikväll efter kl 21 för då skulle det nog vara lugnare på Coop. Kändes drygt, har haft ont i ryggen och vilat några timmar på eftermiddagen och totalt oduschad och ofräsch så det skulle jag va tvungen o göra, duscha alltså. Sen ringer Eva och säger att hon ska fixa ALLT! All mat och allt annat så hjälps vi bara åt på julafton med att fixa allt. Så underbart! Hon är en pärla! Sen har hon två supergoda saker hon alltid gör till jul, tjälknöl på älgstek och en slags silltårta/sillsallad som är så himla god!


Kvällen slutade med att Sörens syster med sambo och dotter Minna kom förbi. De ska till Värmland över jul.

Wille sprang genast och hämtade bebis-leksakerna som vi har i källaren så att Minna skulle kunna leka :-)


När de åkte skickade jag iväg Sören till affären för att handla skinka och lite annat så ska jag griljera den imorgon eller ikväll om jag orkar.

Wille skulle bums åka med så nu sitter jag här framför TVn och småpysslar lite.


Ryggen värker än....bläääää....men vill inte ta så många tabletter pga bebis i magen.

Ovido - Quiz & Flashcards