Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Pernilla - 6 januari 2010 21:58

  

Från en god vän kom detta recept, var tvungen att prova direkt!
Linssoppa m citron och mynta

Häll olivolja i en stor gryta och fräs försiktigt
ca 1 tsk curry
1 morot - grovt riven
1 stor purjolök - strimlad
ca 4 vitlöksklyftor . fint hackade


blanda i
2 dl röda torkade röda linser - sköljda i kallt vatten
4-5 potatisar - grovt rivna
2 liter grönsaks (eller hönsbuljong)
3 msk tomatpuré
salt och peppar


Koka i ca 10 minuter smaka av med tabasco samt skal och saft från citron.




Serveras med en klick färsk eller torkad mynta som är blandad med olivolja (hoppar över detta ibland)

Av Pernilla - 6 januari 2010 21:47

Jag är hopplös, jag hittar så många måste-ha-saker-för-det-är-extrapris, som om det aldrig skulle bli extrapris på just den varan igen...

Hela frysen är full för det mesta, bra iofs, men ibland bestämmer jag mig helt enkelt för att bara sluta fylla den och bara laga mat av det som finns där. Brukar hålla, ett tag...hahaha...

Men - bröd, det var det vääääääldigt länge sen jag köpte, förutom hårt bröd då. För jag bakar i princip allt bröd själv  


Nästa gång jag ska handla, då ska jag, inför varje vara jag lägger ned, fråga mig:

Behöver jag det här NU?

Kommer det att bli extrapris på det här igen?

Skulle jag ångra mig om jag kom hem utan denna vara?

Antar svaren kommer bli NEJ, JA och NEJ.

Så nästa gång kommer vagnen inte att vara lika full 

Ovido - Quiz & Flashcards