Alla inlägg under maj 2009

Av Pernilla - 15 maj 2009 20:17

I vår trädgård finns så mycket att göra och jag kan ingenting om odling och dylikt...

Så några frågor:

Varför försvann våra rabarber plötsligt ett år?

När sätter man nya rabarber i vårt område Västernorrland?

När planterar man bär som smultron och blåbär?

Kan man sätta såna plant bredvid varandra?

Är det bara att kasta påsar med jord från förra året som stått ute över vintern? Antar att det är noll näringsämnen kvar?

Hur ofta ger ett körsbärsträd bär?

Hur sköter man en körsbärsbuske som är några år?

Wow...massor med frågor...

Kanske nån vet nån bra hemsida?

Av Pernilla - 15 maj 2009 20:02

fick ett ledsamt samtal nyss, Eva, pappas sambo sedan många år ringde och sa att hennes mamma gick bort idag. Usch! det var e riktig krutgumma och otroligt härlig. Sören kommer bli jätteledsen för han gillade henne oerhört mycket.

RIP

Av Pernilla - 15 maj 2009 20:00

vilken härlig kväll! Wille och jag är ute och leker fortfarande och Robbie sover i vagnen ute :-)

Vi hoppar studsmatta, kastar boll, blåser såpbubblor och kör traktor...

Och funderar vart vi ska ha vår grillring.

Sören han jobbar.

Av Pernilla - 15 maj 2009 11:23

I senaste numret av Mama finns en artikel om att älska sina barn olika mycket och de har snackat med några mammor om det.

Innan Robbie föddes undrade jag om jag verkligen skulle kunna älska ett barn till så enormt mycket som jag älskar Wille, skulle kärleken räcka? Kanske skulle den behöva minska lite för Wille till förmån för den nya bebisen?

Men, hade nog inte behövt ägna några tankar åt det...från den sekund Robbie kom ut har jag varit lika galet förälskad i honom som i Wille, och inte en sekund har min kärlek till Wille förändrats, snarare tvärt om!

Så svaret är: Det går att älska flera barn lika mycket!


Jag är ju förstfödd av oss tre syskon, brorsan kom fem år efter mig och lillasyster fyra år efter honom.

Jag kan säga att jag inte vid ett endaste tillfälle känt eller sett att våra föräldrar någonsin visat mer eller mindre kärlek till nån av oss. Inte ens om jag försöker minnas minsta lilla grej. Och det tror jag vi alla syskon känner i Familjen Näslund :-)

Men däremot är nog bror och jag rätt överrens om att syster alltid kommer vara lillasyster för både oss och mamma och pappa, oavsett hur gammal hon blir *ler*

Av Pernilla - 14 maj 2009 21:30

en fyraårig islandshäst - uppgift inridningsassistans :-)

Av Pernilla - 14 maj 2009 21:22

Paprika i ugn med teryakiköttfärs och västerbottenost


Hittade ett GI-recept som jag modifierade lite a la Pernilla...måste ju lägga min egen touch på maten ;-)

FAN vad gott det blev!!!


400 gram köttfärs

1 röd chili

3 små lökar eller 1 stor

halv flaska teryakisås

4 paprikor (stora)

en påse riven västerbottenost


hacka lök och chili och bryn sen med köttfärs. när det är klart blanda i teryakisåsen, obs inte marinad utan sås.

skär av toppen av paprikorna, där roten sitter. ta bort allt skräp inuti. fyll med köttfärsröran och toppa med osten.

In i ugnen i ca 20 minuter, tills osten fått färg.

Ät och Njut!

Av Pernilla - 14 maj 2009 18:57

tror jag ska köra på lite microbloggande a la twitter....Facebook går ju mer och mer mot det med - tycker det är kul!

Av Pernilla - 14 maj 2009 18:46

Nu har Sören båda barnens namn tatuerade på armarna, William på den vänstra och Robbie på den högra. Båda gjorda på Red Dragon i Umeå :-)

Jag diggar dem skarpt!


Nästa projekt är ett lodjurshuvud :-)

Ovido - Quiz & Flashcards