Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Pernilla - 15 oktober 2009 20:21

http://shop.gneis.se/main_fs.html

underbara färger och ren stil!

dessutom 20% nu...skynda fynda. Tyvärr hade de inte små storlekar till Robbie.

Av Pernilla - 15 oktober 2009 20:19

För några veckor sedan hade jag förmånen att få träffa en av Islands bästa hovslagare, Lindi. Han skor åt många av Islands bästa gårdar. Håller på med ett reportage om honom till Islandshästen.

Jag följde honom under nästan två dagar och jag är riktigt nöjd med vad jag såg.

Nu kommer han igen. Den 18 november. Eftersom jag ska sko Svala imorgon så att hennes hovarn inte trasar sönder så blir det tyvärr inte så att Lindi kan sko henne denna gång. Är det nån annan som är intresserad så går det att boka upp honom! Hör av er!


  

Av Pernilla - 15 oktober 2009 20:10

Köpte en fransyska igår och hittade på ett recept idag :-)


ca 800 gram fransyska (nöt)

3-4 morötter

2 gula lökar

7-8 grönpepparkorn

salt

svartpeppar

5-6 msk soja (japansk som är lite sötare)

2 msk rödvinsvinäger

2 msk sirap

ca 3 dl vatten

smör

tror det var allt


Bryn steken i gryta, salta och peppra. När det är en fin stekyta, släng i den skurna löken (bitar) och morötterna (bitar). Sen resten av ingredienserna. Låt småputtra med lock i ca 1,5 timme eller tills termometern visar 70-72 grader. Ta då upp köttet och skär i tunna skivor.

Sila skyn, koka upp och efter några minuter kan man blanda i svartvinbärsgelé (tog min egna!) och sedan ca 2 dl grädde. Red med maizenamjöl.

Servera med potatis och grönsaker. Så gott!

Av Pernilla - 15 oktober 2009 19:24

  

Jag bara älskar denna lilla tjej, redan! Eller, liten är hon ju inte, hon är alldeles lagom :-)

När jag frågade Atli om hon var säker så sa han: "Ja, hon är nästan för säker, man kan släppa en bomb bredvid henne och hon reagerar inte"

Jag tänkte att han överdrev eller att jag skulle få hem en häst som var liksom avstäng och därför inte brydde sig om en bomb exploderade bredvid. Istället får jag hem en häst som är helt perfekt! Otroligt nyfiken men ändå så cool :-)


Av Pernilla - 15 oktober 2009 19:21

  

...med Svala. För en ny häst innebär en ny resa, med ett mål man inte vet om man kan nå. Lika spännande varje gång! Så många saker man har att lära om varandra, jag har börjat notera eftersom, en fullständig analys som kan hjälpa mig i min träning av min underbara häst!


Trafiksäker – check, positivt

Lätt att fånga – check, positivt

Äter havre, B-vitamin och Kiselgur – check, positivt

Lätt att lasta – check, positivt

Snäll mot andra hästar – check, positivt

Lätt att lyfta hovar – check, positivt

Svårt att vara ensam – check, negativt

Välmusklad – check, negativt

Nyfiken – check, postivt

Vaken – check, positivt

Bra, säker trav – check, positivt

Lätt att sko – får veta efter imorgon

Barnvänlig - check, positivt

Bits - check, negativt

Utstrålning - check, positivt


Får väl fylla på listan eftersom :-) 

Av Pernilla - 15 oktober 2009 19:10

...härliga barnkläder som är både ekologiska och ej massproducerade.

www.maxomorra.com


Barnkläder med egen design och starka, underbara färger!

Ovido - Quiz & Flashcards