Alla inlägg under oktober 2007

Av Pernilla - 23 oktober 2007 13:27

Idag väcktes jag av ett efterlängtat telefonsamtal av en chef. Yes! För att inte avslöja för mycket....Blev lite upprymd när jag tänkte på konsekvenserna så min förkylning var som bortblåst (nåja...) och jag steg upp och gräddade bullarna jag satte i deg igår kväll.

Tänkte hovslagaren skulle få lite nybakta danska bullar efter sitt arbete :-)

Jag kalalr dem Petras bullar eftersom det är hennes recept. Här kommer det:


10g jäst rörs ut i 7dl ljummet vatten. Resten rörs i med gaffel:1,5 tsk salt, 3msk råsocker, 3dl havregryn, 1l vetemjöl, kardemumma, kanel. Degen ska vara klibbig! Lägg på plastfolie och lock, låt stå i kylen över natten. Använd två gafflar, klicka ut 16 klumpar på smort bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö över tex solrsfrön, havregryn, sesamfrön, vallmofrön och pumpafrön. 225grader 15-20min. Mmmm..

Av Pernilla - 23 oktober 2007 10:54

Idag tog Ulrika och knatade iväg med Nátt och lilla vovven Sava. Hon gick genom plantagen och skoterleden upp över berget för att sedan ta milspåret hem tillbaka.

De hoppade över diken och klättrade över bergsknallar!

Kan säga att de var svettiga alla två (inte Sava dock) när de kom tillbaka :-)

Av Pernilla - 21 oktober 2007 13:30

Vad har man gjort för att förtjäna dessa?

Kom hem från 40-årsfesten och upptäckte denna påse hängandes på bron! Jag måste ha världens bästa medryttare - som plockar svamp åt mig :-)

Super! Så kvällen spenderade jag med att rensa, förvälla och frysa in kantareller!


Av Pernilla - 21 oktober 2007 13:25

Idag firade vi min svägerska Anna-Lena som fyllde 40 år i veckan. Hon hade själv gjort en supergod buffé med an massa plockmat och världens godaste pesto-pastasallad. mums!

Efter det så smaskade vi i oss av hennes goda ananaspaj och marängtårta och chokladtårta och allt vad det var...ja just det, fikabröd oxå...tur man varken ätit lunch eller middag innan :-0

Av Pernilla - 20 oktober 2007 13:34

Alltså, häromdagen fick jag ett blommogram. en underbar höstbukett i glödande färger. det var en trevlig överraskning! och kortet gjorde mig oxå gald....från min S. Puss!

Av Pernilla - 19 oktober 2007 19:52

ojojoj vad Nátt vvar pigg idag! är förkyld o hemma med Wille så jag kunde inte rida men tänkte longera henne en sväng och fortsätta arbetet med galoppen.

Hon var enormt framåt idag. Ville bara springa, springa och springa, men eftersom jag var rädd att hon skulle halka så tog vi det lugnt och hon lyssnade så fint. tills vi kom till galoppen...


hon laddade järnet och vid kommandot (dubbelsmackningar för att snabba på båda bakbenen) så tog hon för sig så bra bak att hon gick upptåt med frambenen...mycket uppåt...

Hon i princip hoppade jämfota på bakbenen framåt och vispade med frambenen :-) snacka om show!

men galopp blev det och jag gapade...hihi! lilla damen min.

vore häftigt om man hade suttit på henne en sån gång - fast hon är så väluppfostrad så då hade hon nog inte gjort det, inte lika mycket i alla fall.

känns bra att hon är så pass mycket på G och så Glad!

Av Pernilla - 18 oktober 2007 20:02

usch, vaknade med världens halsont :-( och jobbar man med radio så är det liksom inte så lyckat...

hemma idag. bättre med alvedon i alla fall men huvudet spränger! feber.

blä!

Av Pernilla - 16 oktober 2007 22:20

Hade inte tänkt rida idag. S jobbar dag och Wille och jag har varit runt på en massa grejor; handlat, varit på Beijer och köpt grejor till stallfläkten, lekt i lekparken osv.

Men när klockan var fem så tänkte jag; Nej vad fasen! Jag vill rida :-)

Wille bäddade jag ner i vagnen eftersom han var rätt trött.

Ledde Nátt o vagnen bort till lägdan jag tränar på och satte igång. Shit vad fräsch hon kändes alltså!

Hon var så böjlig och medgörlig och superpigg! Å vad hon är underbar att rida den hästen.

Tränade några fattningar och det gick så himla bra i vänster varv - såklart vänster...svårare i höger men det gick :-)


Sen var jag bara tvungen att känna lite på tölten på vägen och den var precis så fin som jag visste att den skulle vara. Positiv framåtbjudning och helt avslappnad och bar sig själv :-) Suck så mysigt...


Sen ville William rida. Själv. Men smög upp en hand på hans ben i alla fall.

kom på att det är ett utmärkt sätt att träna och få igenom böjningen eftersom jag håller i tygeln och är placerad ungefär vid bogen. Fick igenom vänsterböjningen riktigt bra med sökning :-)

Ovido - Quiz & Flashcards