Alla inlägg den 7 november 2008

Av Pernilla - 7 november 2008 19:19

Igår ringde en veterinär från Ultuna till mig och berättade hur det gick med Nátt och proverna. De skulle få svar på en del idag och hon kunde inte säga så mycket mer än att hon såg ut som en häst som är insulinresistent och att hon skött sig exemplarisk.

Jag tyckte de skulle köra på och ta alla möjliga prover sen bad jag om att de skulle röntga hovarna igen. Det gjorde på Solänget i början av augusti och då hade hon lite rotationer, såg inte så farligt ut då menade veterinären och sa att det såg ut som om det var på väg tillbaka.


Idag ringde veterinären igen, en av Sveriges bästa. Hon började med att säga att diabolism provet visade att hon var insulinresistent. Med det följer oftast att hästen får fång, vilket drabbade just Nátt.

Sen visade röntgen att hon hade rotation på alla fyra, mera fram, samt även hovbenssänkning.

"Så jag skulle vilja ta bort henne nu" sa veterinären sen.

Men, sa jag, kan hon inte bli bättre.

"Nej, det finns ingen chans"

Men nåt måste ju gå att göra? Sa jag mera desperat.

"Nej" sa veterinären "hon kommer aldrig att kunna ridas eller avlas på och hon kommer att ha ont bara hon står i hagen eller box"

Så det finns inget alternativ? sa jag när verkligheten började uppenbara sig i min hjärna.

"Nej, jag skulle inte vilja ställa henne på transport nu hem till dig, jag vill att vi tar bort henne nu, du behöver inte ge ok nu på en gång. Vi ringer dig efter helgen"


Sen kom tårarna. I lflod. Jag fick svårt att andas och sprang på toa och kräktes. Jag belv helt, totalt chockad. Inte min Nátt. Inte hon.

Trodde aldrig jag skulle reagera så stark som jag gjorde. Och det låter löjligt att säga men det var nåt speciellt med henne, hon var speciell, klok.


Jag är fortfarande chockad och försöker tänka mig ett liv utan min Nátt. Det är svårt.

Försöker trösta mig med "det är ju bara en häst"....men det spelar ingen roll, jag är lika jävla ledsen för det.

Det här skulle ju ordna sig. Allt såg ju så positivt ut. Och så....Slut.


Vet inte vad jag ska skriva mer. Orkar inte prata med nån. Wille försöker trösta mig och säga att jag inte ska vara ledsen. Lillevännen, han älskade ju Nátt med. "Miiin Nátt" "Jag vill åka till miiin Nátt"

Av Pernilla - 7 november 2008 17:07

Häromdagen skodde jag min gamling Zorro - han är en pärla, trots sina snart 23 år så håller han upp benen själv. Skulle hovslagaren släppa så garanterar jag att han fortsätter hålla upp dem själv...han är UNDERBAR min gamling!

Hoppas nu bara att hans hemska mugg försvinner så jag kan börja röra på honom igen. Är så sugen på att köra honom!


Så till historien...

Hovslagaren, Jan-Ove, berättade att häromdagen när han satt och plöjde i traktorn så ringde en tjej. Han var jättestressad och hörde knappt vad hon sa förrän samtalet bröts...Hon ringde upp igen och han sa snabbt att han inte hade kalendern med för bokning så hon kunde ringa senare. Tjejen sa då att hon inte ville boka utan hon ville skälla.

Eh..jaha sa han...

Jo för hennes häst hade tappat ALLA FYRA skor...Jaha sa han, det är ju inget problem för jag har ju tappskogaranti. Men förresten sa han, jag har ju inte vart hos dig på minst ett och ett halvt år.

Nej sa tjejen du var här för tre veckor sedan.

Nej sa hovslagaren, det var jag inte, har inte varit och skott hos dig på så länge.

Jo, det var du visst men det var inte jag som var där utan en annan tjej som hjälpte mig.

Nej sa hovslagaren det var minst ett år sedan.

Jag har ju fakturan framför mig säger då tjejen.

Jaha och vad står det på den säger hovslagaren?

Det står....Jan ****** och så sa hon ett helt annat efternamn än min hovslagare har. Då gick ljuset upp för tjejen. Hennes medhjälpare hade bokat fel hovslagare och hon hade således ringt och skällt på fel person....vaddå snopet?! hahaha...

Hon berättade då för min hovslagare att han hade tyckt det var konstigt när tjejen hade fått samtal från hovslagaren som inte hittade vägen...Jan-Ove har ju skott där i typ 20 års tid eller så...."

Av Pernilla - 7 november 2008 17:05

Har aldrig tidigare hört en islandshäst som heter Kristinn Bodi så jag frågade uppfödaren om varför han fick namnet, här kommer hennes förklaring:


"Kristinn Boði - has a mother called Folda and all her offspring have got a
name from the "TIN TIN" books - Kafteinn - is that black haired friend off Tin Tin - that is always smoking a pipe -and then Væla - Viola is his girlfriend - ...
Those two are my horses Kafteinn and Væla -
 This summer we were reading a book about TIN TIN - and there TIN TIN - had a conversaition to KRISTINN BOÐI - and there the name came -
 But there also is a bit off an humor behind this name; for when you go
around in the world TELLING PEOPLE ABOUT GOD - then you are spreading out the christianity - and your work is to be KRISTINN BOÐI - you tell people to belive in GOD -
 Kristinn also is a man´s name - in Iceland - used for humans - and then it
means; GOD
 Boði is also a name in Iceland - MESSANGER - the one that brings the news!

So .....+

IT IS A GREAT BIG NAME FOR A GREAT BIG HORSE!"

Ovido - Quiz & Flashcards