Alla inlägg den 20 november 2008

Av Pernilla - 20 november 2008 19:06

Tja så var det dags igen....kolla vad som finns i kylskåp o frys och sen laga mat...som vanligt finns det inget recept förutom i mitt huvud ;-)

Tack förresten Linda C (http://lillbumsan.bloggagratis.se/) för att du uppmanade oss att skriva ned matrecept, nu kan jag ju liksom tom komma ihåg vad jag lagat och kanske tom göra det igen...hahaha


Pernillas kyckling/pastagratäng


kycklingfärs

gul lök

röd paprika

cocktailtomater på burk

en burk tomatsås med gorgonzolasmak

en gorgonzolabit eller motsvarande

ev valnötter

mjölk

smör

mjöl

majs

pasta


Hacka lök och paprika och fräs upp, flytta till annan panna, bryn sedan kycklingfärsen.

Blanda allt med tomatsåsen och majs och cocktailtomater. Koka under tiden pastan. Blanda pasta med allt annat i en stor ugnsform. Krossa över lite valnötter i rätt stora bitar.

Gör en bechamelsås med gorgonzola eller annan sån ost. Ska vara lite smak.

Min bechamelsås: smält smör i panna, tillsätt mjöl så att det blir nästan som en deg, eller rättare sagt smet. Fyll sedan på med rätt mycket mjölk, krydda med salt, vitpeppar och när det i princip nåt lagom konsistens (ganska tjock) så rör i osten och sänk värmen till 1:an.

Häll denna sås över hela gratängen, in i ugnen i ca 25 minuter eller så. Se så att det hinner få lite färg.

Servera med sallad.


Tja, jag tror det var så jag gjorde. En rejäl laddning gjorde jag idag på 800 gram kycklingfärs, ett paket pasta. Tänkte frysa in eftersom jag åker bort över en vecka på söndag och vill ju inte att de här hemma ska svälta....hahaha...känner jag de rätt kommer de äta hos S mamma och pappa hela veckan ;-)

Rätten funkar med strimlad kyckling, kalkon eller köttfärs med. Eller varför inte med bara grönsaker?

Ovido - Quiz & Flashcards