Alla inlägg den 14 november 2008

Av Pernilla - 14 november 2008 11:05

I våras frågade en vän om jag ville köpa en gris för att föda över sommaren och slakta under hösten. Hon skulle ha dem hemma och mata dem och så. Perfekt!

Sen jag fick Wille har jag tänkt väldigt ekologiskt och kretsloppstänkande (kan bli ännu bättre dock).

Men jag köper alltid ekologiskt där det finns och jag bakar helst bröd själv med ekologiska varor.

Därför kändes det kul att få köpa kött från en gris som man vetat hur den haft det hela tiden.

Wille döpte den snabbt till Piggelin :-)


Har gruvat mig lite för slakt och ta reda på köttet eftersom jag inte vet hur jag skulle klara det. Slakten slapp vi dock - det hade jag aldrig klarat, men igår var det dags att ta reda på köttet.

Tre stora backar med köttbitar. Hjälp! Skulle jag klara lukten? Skulle jag klara att reda ut vad som är vad?

Gissa om jag känner mig stolt! Tror jag hittade alla bitar rätt, karré, skinka, revben (inte svårt....), sidfläsk och allt annat.

Så nu är frysen välfylld :-)

Och vet ni - det luktade ingenting! Absolut ingenting! Jag försökte verkligen hitta den där styckningslukten som vi hade hemma i garaget när jag var liten och styckarna kom för att stycka den oxe (eller var det älg?) de hade köpt. Men nån sån lukt gick bara inte att finna igår, inte alls. Luktar inte döda grisar?!




Ovido - Quiz & Flashcards