Alla inlägg den 17 februari 2009

Av Pernilla - 17 februari 2009 18:32

har jag haft ett bra tag nu utan att veta om det...har ju haft jätteont bla i bäckenet och bara blivit irriterad på mig själv att jag ska vara sån vekling. och så fick jag ett mejl idag som jag får varje vecka om att vänta barn, en rubrik var bäckensmärtor så jag gick in och kollade, där jag kan konstatera att jag stämde in på ALLA punkter för foglossning...blääää....


Tips för självhjälp


• Avbryt rörelser som gör ont. Om något gör ont, undvik om möjligt att göra det. Om man låter den här typen av smärta blossa upp kan det ta lång tid att få den att gå tillbaka igen.

• Rör på dig lite och ofta. Du kanske inte alltid känner av vad du gjort förrän senare på dagen eller efter att du gått och lagt dig.

• Vila regelbundet genom att sitta i en ganska upprätt ställning med ordentligt stöd för ryggen.

• Undvik att lyfta eller skjuta på saker (att köra kundvagn kan vara särskilt smärtsamt).

• Det vara bra att sitta ner när du klär på dig, särskilt underbyxor eller byxor. Trä plagget över fötterna och ställ dig sedan upp och dra upp det. Försök inte att trä i benen i byxor, kjolar eller underbyxor medan du står upp.

• Ta ett steg i taget när du går uppför trappor. Kliv först upp med det bästa benet och låt sedan det andra benet följa efter. Upprepa detta på varje trappsteg.

• Försök hålla ihop benen och undvik att göra bredbenta rörelser som t ex att gå i och ur bilar eller badkar. Om du måste göra något bredbent, gör det sakta och försiktigt och håll ryggen böjd.


å vad gör man när man gör allt detta men ändå har förbannat ont?

Av Pernilla - 17 februari 2009 12:24

för nån vecka sen skulle vi på Ikea, tagit ledigt från dagis och Wille såg ram emot det så mycket, han älskar Ikea. den natten hade han feber och växtvärk och grät hela natten = inge Ikea


Idag tog vi ledigt från dagis igen för att åka på Ikea, allt planerat vad vi skulle köpa, kameran laddad för att fota kök på olika affärer där i Birsta.

och så, inatt...vad händer? jo Wille fåt jättehög feber...han var kokhet och klagade tom att han inte såg nåt....suck, vaken natt igen. sov sen till 10 då han vaknade och sa: Vi kan åka på Ikea nu mamma för jag är frisk nu (och så världens största smajl).

men som ni kanske förstår blev det inge Ikea idag heller  :-(

Jag som ville göra bort det i tid innan bebis. men, men, sånt e livet...

Nu sitter jag och laddar hem barnsånger från telias musiktjänst så Wille sitter och sjunger i mitt knä :-)

Ovido - Quiz & Flashcards