Direktlänk till inlägg 25 november 2008

Liv och död

Av Pernilla - 25 november 2008 23:06

S vidarebefordrade ett sms till mig som han fått av en kompis ikväll. Så här stod det:

"Hej! Är på intensiven på Karolinska där Helene sedan i söndags ligger i respirator och svävar mellan liv och död pga sårinfektion efter kejsarsnittet förra veckan. Jag tappade allt hopp igår och slöt mig in i en värld där bara jag och bebisen fanns - som jag måste ta hand om. Ikväll sköter Helenes syster bäban så att jag kan vara med Helene. Jag har åter fått hoppet och tron tillbaka. Fixar Helene det här så finns det en Gud. Jag tror hon fixar det. Du behöver inte ringa eller svara på detta sms. Jag har ett behov av att alla får reda på var jag är: i Helvetet! Det är hetare än vad du kan anan - men jag har åter fått hoppet. Bäbisen mår bra"


Förstår ni hur nära det är mellan liv och död egentligen? Man kan aldrig ta någonting för givet. Varje nytt liv är en välsignelse. Det är ingen självklarhet att få barn eller att allt ska gå bra.

Jag berättade det här för några här på journalistkursen, då berättade en tjej om att när hennes fru skulle snittas med deras dotter så tog inte bedövningen. De skar i henne utan bedövning! Fattar ni?! Vilket trauma.

Det är så mycket saker som kan gå fel så man ska verkligen vara tacksam för allt gott i livet - även om det stundtals kan vara svårt och kännas svart.


Har haft ett slags ordspråk i väldigt många år, jag tänker så ofta om nåt är jobbigt - Det finns alltid nån som har det värre!


Detta illustrerar det rätt tydligt:

* Du kliver upp på morgonen och din dag blir förstörd, bara för du inte kan välja vilken av dina 30 tröjor du ska ha på dig. Och på Moskvas gator fryser en 14 årig flicka ihjäl för hon inte har en enda tröja att ta på sig.
* Du går till skolan och klagar och tycker synd om dig själv för alla läxor du fått. Och i Indien gråter en 10 årig pojke för han aldrig kommer få börja skolan.
* Du går till matsalen för lunch och påpekar den äckliga maten och slänger i stort sett allt du har på tallriken. I Sudan dör en 2 årig flicka av grov undernäring och vätskebrist.
* Du kommer hem och förbannar din mamma för att du måste hjälpa till att tömma diskmaskinen. Och i Somalia blir en 8årig pojke slagen för han somnade efter 10 timmars arbete i hemmet.
* Din kväll blir förstörd när du upptäcker en finne på hakan. Och i Kambodja dör en 11-årig flicka och hennes lillebror i Aids.

* I Sydafrika blir en tvåårig flicka våldtagen av en HIV-positiv man för att det ryktas att om man våldtar en oskuld blir man renad från sjukdomen.

Det här är kalla fakta om vad som pågår i världen.


Så ta vara på alla dagar och var lyckliga för att ni lever Här och Nu!


 
 
Linda C

Linda C

26 november 2008 00:10

Ja man ska verkligen ta vara på livet banne mig timme för timme man vet aldrig när de kan vara för sent...Hoppas verkligen de går bra för tjejen så hon får träffa sin kille & bebis igen! Tror man har som ett litet försvar inom sig när man läser allt hemskt å allt grymt som faktiskt händer omkring en dagligen,annars skulle vi inte orka forsätta tan gräva ner oss i all den olycka som finns här ute i världen... Har man en dröm så ska man försöka få den att hända på riktigt!
Kom i håg de! ;0)

http://lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

L-L I

26 november 2008 09:41

Ja, nog ska vi vara tacksamma för det goda i livet. Hoppas att det går bra för era bekanta.

 
Ingen bild

Therese

26 november 2008 14:07

Ta dagen som den kommer! Det är något som man ska försöka göra. Men det är inte så lätt alltid. Vi har ju fått upplevt både död och nytt liv de senaste månaderna. Mackes pappa gick hastigt bort i september och Emilio föddes i oktober. Mitt i all sorg så är det då tur att man fått lite nytt liv. Barn får en verkligen att tänka på annat och höjer stämningen. Jag håller tummarna för att det ska gå bra för era bekanta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 11 maj 2011 11:54

Jag tror allt det är dags att blogga lite igen. Snart. Måste bara få lite tid. Och denna vecka är extremt olämplig. Nästa vecka?   ...

Av Pernilla - 11 maj 2011 11:52

Helt ny! Prislappen kvar, den var för liten :-( Nypris 1199:- nu 400:-! En liten gulnad på ett ställe, fläck? vet inte, men inget som stör, ovanför dragkedjan mitt på magen, om man zoomar bilden kan man se den. Regn och vindjacka, i extremt cool och ...

Av Pernilla - 27 april 2010 00:16

Vet egentligen inte hur denna kunde bli så god, men det blev den....underbart god och nyttig!   Pernillas kyckling och grönsaksgryta     1 st Squash 700 gram kycklingfilé 2 st gul lök 2 st Paprika, röd 2 klyfta ...

Av Pernilla - 26 april 2010 11:39

...gjorde jag mitt senaste blogg-inlägg... Då satt jag också här i Bjästa i just det här huset. Då var det under tio dagar när husägaren var utomlands och behövde kattvakt, nu har vi bott här i snart en månad...fyra personer inneboende hos en annan...

Ovido - Quiz & Flashcards