Alla inlägg under november 2008

Av Pernilla - 13 november 2008 10:56

Gårdagens middag:


kalkonstrimlor

en lök

en burk svamp

cocktailtomater

salt

peppar

chilisås

creme fraiche

krossade tomater

oregano


fräs kalkon, lök och svamp, häll över lite krossade tomater eller så. krydda. dit med creme fraiche, låt koka ihop lite lätt. häll på cocktailtomaterna (jag tog på burk). smaka av och krydda mer om det behövs. man kan även använda lite mango chutney så blir det en fylligare och sötare smak.

servera med spagetti! (eller ormar som Wille kallar det...)

Av Pernilla - 13 november 2008 10:51

Idag vaknade Wille och jag vid 8.30 och gosade lite i sängen innan vi klev upp. För en gångs skull ville han inte ha välling och titta på TV utan vi lagade frukost tillsammans och åt vid köksbordet samtidigt som vi tittade på alla fåglar som börjar besöka vår fågelmatplats utanför.

En riktigt cool fågel har vi på besök, den är jättestor, kanske lite lite mindre än en skata. Den är grå-brunspräcklig ,med ljusare mage, blåa vingar och vit stor fläck på ryggen. Riktigt stilig! Ingen aning vad det kan vara.

Wille och jag kallar den bara Stora Fågeln :-)


Idag är förresten stora dagen när Pappa Sören kommer hem från London. Oj så Wille saknat honom. Igår morse sa han: "Jag tänker på min pappa hela tiden och tänker att han ska flyga hem nu"


Jobbigt när jag tänker på att jag snart ska vara borta en vecka från honom....huvvaligen!


Nu vill lill-killen ta en promenad med Enya så jag får snällt avbryta mitt jobbande hemifrån och hänga med :-)

Ingen uppoffring direkt ;-)


Nån som vet vad det är för fågel? Vacker är den även om färgerna inte syns här!

Av Pernilla - 11 november 2008 23:13

Baconröra, 2-3 port:

1 pkt bacon (kan bytas ut mot ölkorv, tex med vitlökssmak)
1/2 stor gul lök (hackad)
2-3 dl matlagningsgrädde
1 hackad röd, orange eller gul paprika
Salt och svartpeppar.
Ev. någon dl riven ost att blanda i grädden på slutet(utan kokning), eller en cremebonjour vitlök 1 burk (kan kokas). -Dessa ingredienser är inte nödvändiga,men ger lite extra knorr
Stek bacon och mjuka upp löken i stekpannan efteråt. Bryn paprikan också. Slå på grädden och krydda med salt och peppar. Sätt i osten eller cremebonjouren om du nu vill ha ost..? Ät tillsammans med pasta och ev färska grönsaker.

Av Pernilla - 11 november 2008 22:10

kom på nåt som är väldigt snabbt och gott.


köp en färdig potatisgratäng (sån i påse som man värmer i ugn) och blanda i tex kalkon eller skinkstrimlor eller varför inte kyckling.

man kan även blanda ned tomater, svamp, oliver eller vad man känner för.

lite extra vitlök är alltid gott, ev riven ost över det hela och sen in i ugnen den tid det står, brukar väl vara typ 20 min.


otroligt snabbt!

Av Pernilla - 11 november 2008 15:15

ok, Linda efterfrågade middagsrecept :-)

tyvär e jag dålig på att använda det, oftast kollar jag i kylskåp vad som finns och hittar på nåt efter det. detta recept vet jag inte om det "fanns" redan innan jag provade det. det var alla fall ett resultat av en check i kylskåpet ;-)


Kassler

ananas i ringar

färska champinjoner

två creme fraiche med svamp och cognac smak (beroende på hur mycket man gör)

ris

sallad


skiva kassler och stek upp hastigt i stekpanna, varva den sedan i ugnsform med ananasringar. stek snabbt upp svampen i små bitar, fördela sedan över kassler och ananas.

bred sedan creme fraiche över allting och tillaga i ugnen på ca 175 grader, ca 20 minuter. man ser när det är klart - jag brukar aldrig ta tid...


servera med ris och en god sallad!

det är superenkelt att göra :-) och gott med :-)

Av Pernilla - 10 november 2008 11:21

Nu är hon borta, imorse vid tiotiden ringde de mig från Ultuna för att jag ville veta när de skulle avliva henne och hur det går till.


De gav henne först en lugnande spruta, sen satte de en kanyl i halsvenen. Efter ca 20 minuter när det börjar tas så ledde de henne till en uppvakningsbox som är madrasserad, även golvet. Där ger de henne en injektion av sömnmedel och gift. Därefter somnar de oftast stående och faller ihop och sedan dör. Hon sa att hästarna är hur lugna som helst och att de inte mår dåligt så det kändes skönt i alla fall.


Vi är några stycken som haft Nátt extra nära vårt hjärta: lilla Hanna som fick lära känna henne sista halvåret men bara älskade henne direkt och gav henne all uppmärksamhet och kärlek hon förtjänade, Ulrika som vart hennes fodervärd, Johanna som vart hennes medryttare, Sören som alltid sagt att det är nåt speciellt med Nátt och så jag då som hade henne som en vän. Alltså, vi har gått igenom så mycket tillsammans och vår resa var egentligen bara nyss påbörjad.

Jag litade på henne utan och innan, i alla situationer (utom lastningen då *ler*).


Det är svårt att tänka sig att gå vidare nu, jag tänker på henne hela tiden och jämför alla hästar med henne. Hennes känslighet, hennes vilja och att hon alltid var lika positiv till arbete.


Vi var flera stycken som tände ljus för henne nu imorse och tänkte på henne inför hennes sista färd. Hon har det bra nu - det vet jag!

Som Ulrika sa - det är värst för oss som är kvar här. Och det är ju så sant.


William har tröstat mig och sagt att man ska vara glad och positiv. Han har även gett henne en liten ängel som nu snällt sitter bredvid det tända ljuset.

För ett tag sedan satt han och tittade ut genom fönstret, alldeles tyst. Jag frågade vasd han tänkte på och han svarade: "jag tänker på Nátts resa"

Älskade lilla vännen!


Vi har tillsammans tittat i Nátt´s fotoalbum också och tänk att Wille känner igen henne exakt, trots att jag hade bilder på hennes syskon med samma färg så såg han skillnad. RIP Náttfaradis från Stenstuge, vi glömmer dig inte!


Av Pernilla - 8 november 2008 16:37

Lillas Limpa (mosters limpa med andra ord)
 
17 dl rågsikt (ca)
1 liter fil
4 dl sirap
3 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
3 dl havregryn
lite russin eller pinjenötter eller annat kan man blanda i degen
Blanda ihop allt, ganska lös deg, inte för kompakt så ev behövs inte allt rågsikt.
Häll smeten i två avlånga sockerkaksformar, gärna klädda i bakplåtspapper så det inte fastnar, strö över exvis solrosfrön eller havregryn.
 
grädda i nedre delen av ugnen på 150 grader i mellan 1 timme och 45 minuter och 2 timmar.
 
klart!!!

Av Pernilla - 8 november 2008 16:27

Gjort ett litet bildspel på Nátt med musik av min systers sambo, Jocke Åström från April Divine. Lyssna på hans unika röst!


http://jaycut.se/mix/26774/preview

Ovido - Quiz & Flashcards