Alla inlägg under oktober 2009

Av Pernilla - 20 oktober 2009 17:06

...Svala...

funkar att ha som handhäst - check, positivt

travar bra, både sakta och snabbt bredvid när hon går som handhäst - check, positivt

kan springa lös bakom när man rider annan häst - check, positivt (fast det var ju liksom inte meningen att jag skulle checka detta men repgrimman gick upp...)

massakerar täcken i hagen - check, negativ

kan gå med kanin i boxen - check, positivt

rädd för när de jobbar och spränger i grustaget - check, negativt

är jämnt musklad - check, osäkert, kan ev vara mer musklad på höger sida men svårt att se i vinterpälsen...kiropraktorn som kommer den 27e får kolla :-)


Helt underbar dag med solsken!

Efter dagislämning (Sören hemma med lillen och de sov när vi åkte) så drog jag direkt till stallet.

Tog ut Goggur en sväng (till salu) och hade Svala som handhäst. Red Goggur i min Nordica vilket gick betydligt bättre än när jag red honom i Diddi-dynan förra veckan. Kan bara inte gilla den sadeln. SItsen blir jättekonstig och det känns som man han väldigt mycket mellan sig och hästen. (tycker jag) På tal om bomlös saknar jag min Star Trekk Espaniola förbaskat mycket! Idiot som sålde den men var så deppig över Nátt och trodde aldrig jag skulle hitta hästlust igen.

Hur som helst, hästarna skötte sig så bra och Goggur till och med töltade med fri tygel :-) Och tyckte att det var kul! Svala hon anpassade traven i alla möjliga tempon :-) Super!



Av Pernilla - 19 oktober 2009 22:40

  

Svala -

rädd för att bli klippt/rakad - check, negativt

roligt att springa lös på ridplanen - check, positivt

lätt för båda galopper - check, positivt

bra kondition - check, verkar positivt det lilla jag kollat

kan stå i spilta - check, positivt trots att den var alldeles för liten för min lilla, tja 1,50 tjej...eller så


Idag skulle alltså en vän klippa hals, bog och bringa Svala. hon är aldrig klippt tidigare. när maskinen satte igång tittade hon väldigt oroligt och blev spänd. men hon stod blickstilla. efter bara en stund stod hon helt avslappnat och med grimskaftet hängande utan att jag höll. Cool eller vaddå? Älskar denna härliga pålle!

Hart vart så rackarns sugen att sätta mig upp å testa av henne men vill inte stressa fram nåt, hon är så pass omusklad. Fast jag är ju alltid lite väl försiktig på det sättet. Hittade i alla fall en sadel som verkar passa ok så länge så får jag köpa en ny när det finns lite mer muskler på henne.

Imorgon ska jag ut och rida en jätterolig tävlingsvalack (till salu  http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=121000&catid=13) och då tar jag Svala som handhäst så hon får komma ut i skogen och röra på sig.

Av Pernilla - 18 oktober 2009 13:31

Saknar min Svala, skulle ju ha åkt ut idag men lilleman är så sjuk :-(


Svala gör mig så glad och jag kan hämta nya krafter för vakennätter, det gör ju så ont i mamma-hjärtat att se Robbie dålig. Först var han dålig och det gick på andningen så vi fick åka in, han fick medicin nån vecka och blev sakta bättre, sen åkte Wille på jättehög feber men inget annt, precis som många andra på dagis. Sen när han blev bättre så åkte Robbie dit på feber :-( Kräkningar och diarée med. Stackars stackars liten! Han kan man ju inte förklara för.

S har vart sjuk med men frisk nu tack o lov.

Det känns som om det inte finns nåt slut på eländet och som mamma känner man sig rätt värdelös när barnen bara är sjuka. Man måste ju gjort nåt fel, typ...även om läkare och sjukhus lugnar och förklarar så känner man sig hjälplös.

Lägger in lite underbara bilder på pojkarna så jag blir lite gladare! De är helt fantastiska!


          

Av Pernilla - 17 oktober 2009 15:47

Jag har fallit för Marimekko. Jag höll emot länge men i våras kunde jag inte längre...då inhandlade ett par helt underbara plastglas och tillbringare. De har vart till stor glädje i sommar!

Nu finns glasen på rea på många ställen, exvis här: http://www.forr.se/erbjudanden.html


Ordinarie pris 89:- styck, nu 69:- Slå till vettja! Jag funderar på att köpa några röda med, har blåa och gröna.


  

Av Pernilla - 17 oktober 2009 15:42

Hur smaskigt ser inte det här ut då?

http://recept.nu/1.195939/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kott/texas_chili

Har inte provat det förut men idag ska vi göra det! Men Wille, han är sugen på pölsa och potatis så det kan han väl få. *ler*

Av Pernilla - 17 oktober 2009 15:39

  

Igår skodde jag Svala för första gången, hade ju inte väntat mig problem - och det blev det heller inte. Hon skötte sig som den Lady hon är :-)

Men små hovar har min stora häst.

Skodde med hel sula fram nu så får man ta snösulor nästa period.

Av Pernilla - 17 oktober 2009 15:38

Kolla vad härliga saker! Hel del rea, bland annat på Marimekko :-)


http://www.forr.se/erbjudanden.html

Av Pernilla - 17 oktober 2009 15:21

...lära känna denna underbara pålle!

Haft henne en vecka och hon kommer redan direkt emot mig i hagen :-) Många islänningar kan ju vara lite reserverade när de just åkt den långa vägen från Island, men inte min Svala.

Idag tog vi en promenad i skogen, sprang lite med sadeln på ridbanan för att se hur den låg i rörelse och jobbade lite med löslongering.

jag fortsätter min check:

Rädd för bilar - check, negativt

Rädd för bilar med släp - check, negativt

Snäll att sko - check, positivt

Lätt att hitta passande sadel - check, negativt (för tunn fram ännu, måste bygga muskler först)

Trevlig att gå på promenad med - check, positivt


Så jäkla nöjd så här långt! Hon är underbar!

  

Ovido - Quiz & Flashcards