Alla inlägg under oktober 2009

Av Pernilla - 7 oktober 2009 21:37

Har fyra vänner som på olika sätt mår väldigt väldigt dåligt just nu. Ingen av dem känner den andra. Jag önskar så otroligt mycket att jag kunde hjälpa dem. Ibland känns det så hopplöst när man känner att man inte kan hjälpa, trots att man gör det man kan.

Jag är en väldigt glad och positiv människa, jag har ju haft en del tuffa perioder jag med men har aldrig känt att jag ens vart på gränsen till att bli deprimerad eller så. Ändå förstår jag precis (så precist det går) hur mina vänner känner det. Ändå kan det vara svårt att säga rätt ord, säga rätt saker.

Ibland känns det nästan som om jag får tona ned min glädje över livet för att det kanske inte uppskattas av alla. Men det är svårt, jag är så otroligt lycklig! Mina barn och min familj är helt fantastiska. Men det hjälper inte alla gånger, för mina vänner som inte mår bra har också fantastiska familjer.


Igår, till exempel, kände jag mig oerhört glad. En sak som oroat mig lite (men jag tänkte hela tiden att det skulle lösa sig) ordnade upp sig genom att jag hittade rätt person på ett bra företag som helst proffsigt hjälpte mig med mitt problem. Då var jag sådär extra lycklig hela dagen!

Så lite kan göra så mycket :-)

Jag läste nån stans att om man är positiv och ler mycket och berömmer människor så ofta man kan så mår man bättre, och vet ni, det funkar! Prova! Tänk inte bara: "vad snygg jacka hon har" - säg det till personen! Det finns så många möjligheter att berömma människor i din omgivning och jag lovar, det kommer inte bara göra dem glada utan dig med :-) Vi är alldeles för dåliga att berömma...

Av Pernilla - 7 oktober 2009 21:36

Så fortjag åker nån stans, framförallt till stallet, så har jag en termosmugg med kaffe och varm mjölk :-) Börjar lessna på mina tråkiga rostfria, nån som har tips på websida där man kan hitta coola termosmuggar?

Av Pernilla - 7 oktober 2009 21:29

Nu när pojkarna (och S) vart sjuk så länge och jag vart tvungen att vara inne mycket så har jag passat på att baka och laga mat. Har fixat typ 100 matlådor till frysen...nej inte riktigt, men väldigt många. Det är så skönt att veta att det finns där även om man är stressad nån dag och inte hinner laga mat så vet man att det finns att äta eller ta med.

Har som vanligt kört på Kajsa´s stil "tager vad man haver" så...jag har hittat på saker eftersom, när jag sett vad vi haft i kylskåp, frys och skåp.

Hittills har det blivit fläskpannkaka, salami och ädelostpaj i portionsstorlekar, en massa tomatsås, koreansk fläskgryta med fullkorns couscous och thailändsk currygryta på fläskfilé med ris.

Och bakningen då....provar en massa nytt! Smarriga punschrutor, fudgesnittar, ugnskaka med äpple och hasselnötscreme, snickersbitar, kokostoppar...hmmmm....några andra saker mer som jag glömt...sen en hel massa bullar! Bullar är alltid bra och jag gör dem gärna med lite bittermandel i smeten och riven mandelmassa i fyllningen :-)


Nån som har tips på bra matlådor som man kan frysa in? Alltså inte själva lådorna, utan maten...

Av Pernilla - 7 oktober 2009 16:43

Smariga punschrutor


200 gram smör eller margarin
4 dl strösocker
3 ägg
6 dl vetemjöle
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
2 msk punsch


Punschkräm:
100 gram smör
1 äggula
2 msk punsch
2 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker


garnera med kakao eller kokos


1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen en i taget. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt mjölblandningen, mjölk och punsch i äggsmeten.
2. Häll i bakpappersklädd plåt ca 30x40. Grädda i 175 grader i 15 minuter. Låt kakan svalna. Vänd sedan upp och ned på den så att glasyren kommer på en jämn sida.
3. Blanda allt till krämen. Bred över den kalla kakan. Skär i rutor, sikta sen kakao eller strö över kokos. Det senare smartare om man ska frysa in. Altnerntivt kan man sikta kakaon efter man tinat kakan om den vart frusen

Av Pernilla - 7 oktober 2009 16:41

Pernillas Valnötsbrownies

150 gram ljus choklad
125 gram smör
3 dl socker
1tsk vaniljsocker
2 ägg
2 msk kakao
1,5 dl mjöl
50 g mörk choklad
100 g valnötter

175 grader


Smält den ljusa chokladen. Rör ihop socker, smör och vaniljsocker. Vispa upp äggen. Arbeta in dem lite i taget. Rör i den smälta chokladen. Sikta kakao och mjöl och vänd i det. Hacka den märka chokladen och nötterna grovt och vänd i smeten.
Häll ut på bakpappersplåt, med höga kanter, 30x40 cm. Grädda mitt i ugn ca 25-30 minuter. Akta för länge. Låt svalna innan man skär upp i bitar

Ovido - Quiz & Flashcards