Alla inlägg under februari 2009

Av Pernilla - 13 februari 2009 17:32

jag älskar lyxiga krämer, smink, tvålar och allt annat inom kategorin makeup/hudvård :-)


tycker att det är svårt (omöjligt) att använda billigare märken när man vant sig vid de dyrare märkena som säljs på salonger och i viss mån internet. tyvärr.

men när det gäller hårvård och hudvård köper jag på salong.


dock kan jag ibland hitta billigare märken av sminkprodukter som funkar rätt bra, men det återkommer jag till....


så vill ni veta vart ni köper Dermalogica eller annat märke billigast....just ask ;-)

Av Pernilla - 13 februari 2009 17:31

den här är supergod och håller en vecka i kylskåpet!


vitkål, morötter samt ev purjo och paprika.

1 dl olja

1/2 dl socker

1/2 dl äppelcidervinäger

1 tsk salt

1 tsk salladskrydda

koka ihop allt, häll den heta vätskan över de rivna morötterna och vitkålen och de andraom ni tar med det.

så enkelt, så gott! gör en dubbelsats på en gång så finns det till varje måltid, det är supergott till pasta eller egentligen till allt!


Av Pernilla - 13 februari 2009 17:30

  Nötfärsbiff m mozarella

600 g nötfärs
1 st mozarella
3 st schalottenlök
1 knippad bladpersilja, hackad
en halv liten röd paprika
1 st ägg
olja till stekning
salt och peppar


6 st stora potatisar, kokade
1 st rödlök
1 st romansalladshuvud
svarta oliver
färsk basilika
0.5 dl olja
2-3 msk vinäger
1 dl gräddfil
salt och peppar


Gör så här

1. Finhacka schalottenlöken och och lägg hacket tillsammans med nötfärsen i en skål.

2. Skär mozarellan i mindre bitar och lägg ner i samma skål.

3. Blanda ner resterande, salta och peppra.

4. Blanda alla ingredienserna väl och forma till biffar. Stek till biffarna fått fin färg på båda sidor

5. Skiva rödlöken.

6. Blanda med olja och vinäger.

7. Skala och skär potatisen i mindre bitar.

8. Skär salladen i bitar och blanda med löken och potatisen i en skål.

9. Blanda ner oliver, basilika och gräddfil.

10. Smaka av med salt och peppar.


Av Pernilla - 10 februari 2009 18:25

Vet ni, imorgon är jag fri hela dagen. Helt tomt i kalendern. Står bara: TA DET LUGNT KVINNA! Vilket är en direkt uppmaning från en omtänksam arbetskamrat:-)

Av Pernilla - 10 februari 2009 12:26




    
Så gör riktiga kvinnor....inget tjafs med nånting...


Husmorstips 1:

Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
Riktiga kvinnors tips
:
Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du
ändå på soffan och äter den.




Husmorstips 2:

För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
Riktiga kvinnors tips
:
Köp pulvermos, det håller ett år.


 


Husmorstips 3:

När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
Riktiga kvinnors tips
:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.




Husmorstips 4:

Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
Riktiga kvinnors tips:

Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
efter mig Riktiga kvinnors motto : Som jag lagar maten, så äter du den
och så vill du ha den.



Husmorstips 5:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips:

Selleri? Aldrig hört talas om.



Husmorstips 6:
Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
Riktiga kvinnors tips
:
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
alltså behövs det inte.


 


Husmorstips 7:

För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips:

Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
har huvudvärk, men vem bryr sig.


 


Husmorstips 8:

Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips:

Överblivet vin ?????

Av Pernilla - 9 februari 2009 18:42

fy vilken vekling man är. hatar att vara sjuk. vill inte! har inte tid! hatar det!

kan inte jobba med rasion ikväll, rösten helt väck. men tog alvedon och md en sista kraftansträngning åkte jag in på jobbet eftersom vi hade ett viktigt möte. men herregud så slut jag är nu....blodet bara rinner från näsan och kroppen helt slut. och jag är arg! ska man inte orka mer?!

nej jag vill inte att ni ska tycka synd om mig. det ÄR dumt att åka in på jobbet om än så bara för nån timme. jag måste skärpa mig.j ag måste det.

men bara ett möte till imorgon, det är ett viktigt möte. sen ska jag skärpa mig, på allvar.


Häck väck dumma influensa!


Av Pernilla - 9 februari 2009 17:19

Visst är hon fin?

Av Pernilla - 9 februari 2009 16:42

fan vad arga jag blir...fick detta mejl av en tjej som jag förhandlat för pga av att hon varit sjukskriven i flera år i och med hennes sjukdom kroniskt trötthetssyndrom, finns inget botemedel och nu kommer hon stå helt utan pengar pga de nya reglerna. vart ska det här sluta? jag är riktigt riktigt orolig.

snälla skriv på!


"Hej!
Om några veckor, eller månader, riskerar jag att bli helt utan sjukersättning. Detta eftersom jag inte passar in i den mall som regeringen och försäkringskassan har bestämt att sjuka personer ska passa i. Blir man inte frisk inom 2,5 år så slängs man ut ur systemet, oavsett hur sjuk man är.
Att det inte finns några botemedel mot den sjukdom jag har, struntar man i. Det är arbetslinjen som ska gälla, utan hänsyn till individen. Rehabilitering existerar inte.
 Om du som jag tycker att detta är fel, gå in på
www.sjukskrivning.just.nu och skriv under med ditt namn. Det tar bara några ekunder men är värt mycket. Tack på förhand och ha det bra!
 Hälsningar X"

Ovido - Quiz & Flashcards