Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Pernilla - 23 januari 2009 16:45

så smakrik, så enkel och såååå god! man kan inte misslyckas med denna.

åt till middag igår och räckte till lunch idag med :-)



Biff stroganoff 


4 portioner


500 gr strimlat nötkött (innanlår eller biff)

1 gul lök

ca 200 gram champinjoner (jag tog en burk hela)

smör eller margarin

1 tsk salt

1 krm peppar

1 tsk paprikapulver

4 msk tomatpuré (hade inte det så jag tog ketchup)

2 tsk ljus fransk senap typ dijon (jag hade bara Johnnys senap)

2,5-3 dl grädde

1-2 msk kalvfond


Hacka löken och skär champinjoner. Inte för små bitar. Värm upp en stekpanna med margarin eller smör på medelhög värme. Stek köttet ett par minuter. Lägg i lök och champinjoner och låt det stekas tillsammans. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Tillsätt tomatpuré och senap. Häll på grädden och kalvfonden. Låt steka på svag värme i stekpannan, helst under lock, i ca 10 minuter. Smaka av med salt.

Servera med fullkornsris/fullkorns couscous och sallad.


Av Pernilla - 23 januari 2009 12:44

Nu går planeringen vidare med resten av rummet...

Av Pernilla - 23 januari 2009 12:43

Igår blev vi äntligen klara...Evert byggde bordet och Wille och jag målade och byggde :-)


Jag prioriterade att han skulle få vara med istället för perfektion...och han var så duktig och stolt över det han målade!

Ovido - Quiz & Flashcards