Alla inlägg den 25 januari 2009

Av Pernilla - 25 januari 2009 19:14

passar perfekt sommartid....åh, längtar till sommaren...



Exotisk isdrink – frozen


75 cl absolut citron eller motsvarande citronsprit

1 burk kokosmjölk, ej light

1 burk koncentrerad ananasjuice

saft från fyra citroner


blanda ihop i typ en glasslåda och ställ i frysen, då har du alltid fryst drink att servera.

Ta några klickar av is-drinken och blanda med dricka liknande 7 up, sprite eller så – prova er fram!


Ooossschhhh va gött...!

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:16

I december hade min blogg i snitt 55 besökare - per dag!!! wow! otroligt...hade jag inte en aning om. trodde typ att det bara var NI närmaste och några på jobbet samt ev några till som hittade hit...


Men ni är så välkomna alla - lämna gärna några rader med :-)

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:13

vill ha dessa...vill, vill, vill...beställa från asos.com eller med nån som ska till USA...

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:06

Hade dålig fantasi men eftersom jag igår tog fram en fläskytterfilé (som fläskfile) så var jag tvungen att hitta på nåt med den. Ville inte ha nåt typ klyftpotatis eller ris eller så...hade tortillas, såna stora runda, så jag hittade på nåt med det :-)


Stekte på filén hel först sen in i ugnen 175 grader tills den var genomstekt. Låt vila en stund under ugnsfolie. Skär sedan upp i tunna skivor. Några av skivorna strimlade jag.

Sen tog jag ett tortillabröd, en ostskiva, lite avocado, groddar, paprika, kokt broccoli, köttet förstås, majskorn, tomat och så sås. Såsen kan vara vilken som helst, går även med dressing. Eller så gör man typ guacamole av avocadon.


Det blev i alla fall supergott! Smakrikt och hyffsat nyttigt beroende på vilken sås man tar till.


Så går det när man gör nåt av det som finns hemma....

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:02

klicka min på värvningslänk och inkassera gratis godis...


http://www.freesweetsite.se/join.php?ref=689

Av Pernilla - 25 januari 2009 14:47

usch...kom just på att jag inte ätit lunch. man blir liksom mätt av att stå och baka och alla dofter.

och nu, illamående, kan inte komma på vad jag ska kunna få i mig. fem klunkar naturell yougurt gick ned i alla fall men vet jag måste ha mer.

och nej, jag har inte smakat en enda kaka...tycker faktiskt inte om att äta det jag bakat, inte på en gång i alla fall. med ett undantag...kanelbullar...men hade inte ingredienser hemma att baka det idag.

hmmm....måste hitta på nåt att stoppa in i munnen nu....blääää....

Av Pernilla - 25 januari 2009 14:40

Dagens andra bakprojekt...



Drömmar


ca 50 st

Ugnstemp 150


100 gram margarin eller smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 dl olja (ej smakrik som tex olivolja)

1 tsk hjorthornssalt

ca 4 dl vetemjöl


Rör rumsvarmt margarin med socker och vaniljsocker, det ska bli smidigt. Häll försiktigt oljan lite i sänder. Blanda hjorthornssalt med ½ dl av mjölet. Rör ner i degen. Arbeta sen in resen av mjölet.

Rulla ut degen i två längder, ganska tjocka längder. Skär sen upp i bitar/skivor. Varje skiva/del brukar jag sen dela i två och rulla till små bollar.

Lägg på bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Av Pernilla - 25 januari 2009 13:44

Pernillas kolakakor

Jo, döpte de till mina eftersom jag modifierat receptet efter ursprunget som heter Elnas kakor.

Så enkla, alla kan fixa dessa, och försvinnande goda med kolasmak.

Perfekt att ha i frysen!


Ca 30-35 st, kan nog bli fler om man gör dem små. De flyter ut en del i ugnen så lägg dem inte för nära.


200 gram smör eller margarin

1 ¾ socker (man kan välja att ta en del råsocker)

4 ½ – 5 dl vetemjöl

2 msk vaniljsocker

3-4 msk sirap

1,5 tsk bakpulver


Rör ihop rumsvarmt smör med sockret. Blanda i övriga inredienser och arbeta till en deg som närr och jämnt håller ihop, lägg till eller dra bort sirap på slutet så att degen blir bra, ska inte bli som en degklump utan lite småsmulig men ändå hålla ihop när man rullar ihop till små kulor.

Rulla till kulor och platta sen ut dem på plåten.

Grädda mitt i ugnen 175 grader.


Wille har tjatat hela dagen om att baka så det blev så till slut...när vi gjort dessa vill han göra drömmar med, får se om vi orkar med det :-)

Ovido - Quiz & Flashcards