Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Pernilla - 27 januari 2009 13:18

tog åter rester från kylsåpet...kokt broccoli, tomater, halv halloumi...lade det på ugnsfat, in i 250 grader på grill. tills osten börjat få lite färg...sen...ÄT!

Mums!

Tar noll tid att göra!

Och för mig som håller koll på blodsockret så är detta en höjdare med :-)

Av Pernilla - 27 januari 2009 12:09

Så nöjd, fick tag på en vagn som var på rea med exakt de egenskaper jag sökte! SUPER!

Denna gång vet man ju mer vad man vill ha liksom :-)

Fast har förra vagnen kvar med, även det en Brio. Den får funka som extravagn.


Sist hade vi enorm nytta av både Baby Björn bärselen och sjalen. Sjalen har jag kvar men selen sålde vi så nu har jag inhandlat en ny på Blocket :-)


Känner mig så nöjd! Fast några saker kvar att inhandla innan jag är helt tillfredställd och kan andas ut...hahaha

Av Pernilla - 27 januari 2009 11:59

kanske är en liten grabb i magen ändå? för hjärtljuden är i princip samma som de var för Wille-kille :-)

Av Pernilla - 27 januari 2009 11:58

Köpt en hel del bebiskläder, det mesta tjejaktigt eftersom vi har enormt mycket i princip oanvända pojkkläder.

Shoppat på rea så det var nästan gratis ;-)

Av Pernilla - 27 januari 2009 11:45

Petras danska frukostbullar


Fixa degen på kvällen, nybakat på morgonen! Hyffsat nyttiga med, kanske inte med de underbara tillbehören sylt och ost...tänk björnbärssylt och en smakrik ost...mums...Men bara smör funkar lika bra!


10 gram jäst i 7 dl ljummet vatten

1,5 tsk salt

3 msk råsocker

3 dl havregryn

10 dl vetemjöl

kardemumma

kanel


Blanda jäst och vatten först, resten av ingredienserna sen. Täck över bunken med plastfolie och ställ i kylen över natten.

På morgonen – ta fram, rulla till bullar. Strö gärna över sesamfrö eller andra frön. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter.


Imponera familjen på helgmorgonen med nybakt bröd, recept från min kära kusin Petra :-)

Av Pernilla - 27 januari 2009 10:44

BLACK

Igår var en tung dag, vet inte varför men jag var så RASTLÖS! kändes som om jag inte vart utanför dörren på år och dar...Wille har ju vart sjuk och min rygg kass så jag har liksom inte kunnat vara ute och röra på mig.

Fattar ni vad det påverkar humör/välmående? Åtminstone för mig.

Ni anar inte hur mycket jag LÄNGTAR efter att bebis kommer så att jag kan börja promenera, vara ute, rida, och allt annat, åh vad jag längtar...

Men gårdagen slutade bättre än den började, först kunde jag ta med Wille på en kort promenad för första gången efter febern...det var underbart även om det var en kortis!

GREY

Jag mådde så bra sen och humöret började vända...

Sen åkte jag till Mjäla och kollade när min mångåriga väns dotter tog lektioner för Helgi, som åter kommit från Island.

Jag blev så SUGEN att rida! Helt underbart väder med några minusgrader....åh suck...

Men det var kul att åtminstone kolla in nån som red :-)

Blev bjuden på Helgis 60-års kalas på lördag med, det ska bli kuligt! Och innan dess, på dagen, är det Maria Berg kurs så då ska jag kolla in den och drömma ännu lite mera....

När jag lade mig igår kväll var jag mycket gladare än när jag vaknade, och glad också för att Wille kunnat vara ute - han var även med till Mjäla och hade jättekul...som vanligt...Gullunge!

WHITE

Vaknade imorse och åkte direkt till barnmorskan. Alla prover och allt var superbra! Magen växte som den skulle, tro det eller ej men ligger strax under kurvan...trots min ENORMA mage...huvva, skulle inte vilja ligga på den övre delen just nu....hihihih....känns som om det räcker ;-)

Enda varningstecknet är ju blodscokret som ligger lite högt, men det har vi ju koll på redan. Och jag sticker mig i fingret 8 gr om dagen för att kolla, blir nästan hysteriskt...jag vill veta exakt vad varje rätt/måltid gör med mitt blodsocker. Så nu har jag lärt mig rätt bra vad min kropp reagerar på, som mjölk och fil tex....så, bye bye K-special och fil...


Så, nu är det inte mer Black i sinnet...bara White! Ungefär som det brukar vara :-)


Ovido - Quiz & Flashcards