Alla inlägg under januari 2009

Av Pernilla - 27 januari 2009 11:45

Petras danska frukostbullar


Fixa degen på kvällen, nybakat på morgonen! Hyffsat nyttiga med, kanske inte med de underbara tillbehören sylt och ost...tänk björnbärssylt och en smakrik ost...mums...Men bara smör funkar lika bra!


10 gram jäst i 7 dl ljummet vatten

1,5 tsk salt

3 msk råsocker

3 dl havregryn

10 dl vetemjöl

kardemumma

kanel


Blanda jäst och vatten först, resten av ingredienserna sen. Täck över bunken med plastfolie och ställ i kylen över natten.

På morgonen – ta fram, rulla till bullar. Strö gärna över sesamfrö eller andra frön. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter.


Imponera familjen på helgmorgonen med nybakt bröd, recept från min kära kusin Petra :-)

Av Pernilla - 27 januari 2009 10:44

BLACK

Igår var en tung dag, vet inte varför men jag var så RASTLÖS! kändes som om jag inte vart utanför dörren på år och dar...Wille har ju vart sjuk och min rygg kass så jag har liksom inte kunnat vara ute och röra på mig.

Fattar ni vad det påverkar humör/välmående? Åtminstone för mig.

Ni anar inte hur mycket jag LÄNGTAR efter att bebis kommer så att jag kan börja promenera, vara ute, rida, och allt annat, åh vad jag längtar...

Men gårdagen slutade bättre än den började, först kunde jag ta med Wille på en kort promenad för första gången efter febern...det var underbart även om det var en kortis!

GREY

Jag mådde så bra sen och humöret började vända...

Sen åkte jag till Mjäla och kollade när min mångåriga väns dotter tog lektioner för Helgi, som åter kommit från Island.

Jag blev så SUGEN att rida! Helt underbart väder med några minusgrader....åh suck...

Men det var kul att åtminstone kolla in nån som red :-)

Blev bjuden på Helgis 60-års kalas på lördag med, det ska bli kuligt! Och innan dess, på dagen, är det Maria Berg kurs så då ska jag kolla in den och drömma ännu lite mera....

När jag lade mig igår kväll var jag mycket gladare än när jag vaknade, och glad också för att Wille kunnat vara ute - han var även med till Mjäla och hade jättekul...som vanligt...Gullunge!

WHITE

Vaknade imorse och åkte direkt till barnmorskan. Alla prover och allt var superbra! Magen växte som den skulle, tro det eller ej men ligger strax under kurvan...trots min ENORMA mage...huvva, skulle inte vilja ligga på den övre delen just nu....hihihih....känns som om det räcker ;-)

Enda varningstecknet är ju blodscokret som ligger lite högt, men det har vi ju koll på redan. Och jag sticker mig i fingret 8 gr om dagen för att kolla, blir nästan hysteriskt...jag vill veta exakt vad varje rätt/måltid gör med mitt blodsocker. Så nu har jag lärt mig rätt bra vad min kropp reagerar på, som mjölk och fil tex....så, bye bye K-special och fil...


Så, nu är det inte mer Black i sinnet...bara White! Ungefär som det brukar vara :-)


Av Pernilla - 26 januari 2009 15:33

If I were a boy


if i were a boy
Even just for a day
Id roll out of bed in the morning
and throw on what i wanted and go
drink beer with the guys
and chase after girls
id kick it with who i wanted
and id never get confronted for it
cause they stick up for me

if i were a boy
i think i could understand
how it feels to love a girl
id swear id be a better man

id listen to her
cause i know how it hurts
when you loose the one u wanted
cause hes taken you for granted
and every thing you had got destroyed

if i were a boy
i would turn off my phone
tell every one its broken
so they think that i was sleeping alone
id put myself first
and make the rules as i go
cause i know that she be faithful
waiting for me to come home( to come home)

if i were a boy
[ Beyonce Lyrics are found on www.songlyrics.com ]
i think that i could understand
how it feels to love a girl
id swear id be a better man
id listen to her
cause i know how it hurts
when u loose the one you wanted
cause hes taking you for granted
and everything you had got destroyed

its a little to late for you to come back
say its just a mistake
think ill forgive you like that
if you thought i would wait for you
you thought wrong

but your just a boy
you dont understand
(and you dont understand)
how it feels to love a girl
someday youll wish you were a better man
you dont listen to her
you dont care how it hurts
until you loose the one you wanted
cause you taken her for granted
and everything that you had got destroyed

but your just a boy...


Kolla in...så bra! både låten, videon och artisten...hon är så vacker :-)

http://se.youtube.com/watch?v=x7OVoSEf16U

Av Pernilla - 26 januari 2009 11:48

  


Idag skulle vi ha åkt till Sundsvall och Ikea, kolla nytt kök och handla en massa smågrejor, viktiga såna, typ förvaringar för att kunna rensa förråd och Willes rum.

Men, ingen Ikea. Wille hade sån fruktansvärd växtvärk, han grät hela natten till 4.20 när han slutligen somnade.

Och det är störtomöjligt att få i honom medicin, gick inte ens att lura i via välling eller saft för det enda han fick i sig var vatten.

Provade lösa upp en jordgubbsalvedon i vatten och sen att spruta in i munhålan men det kommer bara upp igen. Suck...


Väckarn var ställd på 07.15 men det var bara att inse att det inte skulle gå, upp kommer man nog men inte säkert att köra bil när man inte fått sova.


Så dagen jag hade sett fram emot var bara att glömma, och när Wille väl vaknade idag, vid 11.00, så var han superledsen över att vi inte kunde åka på Ikea....


suck :-(


nu vet jag inte när vi ska hitta nån dag att komma iväg dit och allt får vänta, all rensning och allt annat. jag som verkligen ville göra det nu när jag har några dagar ledigt. vill ha ordning när bebis kommer!







Av Pernilla - 25 januari 2009 19:14

passar perfekt sommartid....åh, längtar till sommaren...



Exotisk isdrink – frozen


75 cl absolut citron eller motsvarande citronsprit

1 burk kokosmjölk, ej light

1 burk koncentrerad ananasjuice

saft från fyra citroner


blanda ihop i typ en glasslåda och ställ i frysen, då har du alltid fryst drink att servera.

Ta några klickar av is-drinken och blanda med dricka liknande 7 up, sprite eller så – prova er fram!


Ooossschhhh va gött...!

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:16

I december hade min blogg i snitt 55 besökare - per dag!!! wow! otroligt...hade jag inte en aning om. trodde typ att det bara var NI närmaste och några på jobbet samt ev några till som hittade hit...


Men ni är så välkomna alla - lämna gärna några rader med :-)

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:13

vill ha dessa...vill, vill, vill...beställa från asos.com eller med nån som ska till USA...

Av Pernilla - 25 januari 2009 17:06

Hade dålig fantasi men eftersom jag igår tog fram en fläskytterfilé (som fläskfile) så var jag tvungen att hitta på nåt med den. Ville inte ha nåt typ klyftpotatis eller ris eller så...hade tortillas, såna stora runda, så jag hittade på nåt med det :-)


Stekte på filén hel först sen in i ugnen 175 grader tills den var genomstekt. Låt vila en stund under ugnsfolie. Skär sedan upp i tunna skivor. Några av skivorna strimlade jag.

Sen tog jag ett tortillabröd, en ostskiva, lite avocado, groddar, paprika, kokt broccoli, köttet förstås, majskorn, tomat och så sås. Såsen kan vara vilken som helst, går även med dressing. Eller så gör man typ guacamole av avocadon.


Det blev i alla fall supergott! Smakrikt och hyffsat nyttigt beroende på vilken sås man tar till.


Så går det när man gör nåt av det som finns hemma....

Ovido - Quiz & Flashcards