Alla inlägg under januari 2009

Av Pernilla - 13 januari 2009 16:03

strax innan jul skulle jag åka till Hudiksvall på möte, åkte hemifrån 7 på morgonen och var hemma efter kl 21...drygt var det som fasen. dessutom mår jag illa på X2000-tåg.


eftersom det inte går tåg härifrån till Sundsvall får man åka buss den sträckan, när jag väntade på bussen träffade jag en gammal arbetskamrat. hon har gått igenom en hel del med förlossningsdepressioner, mobbing och annat jobbigt. hon har även skrivit böcker om det samt är ute och föreläser.


hon satte sig bakom mig i bussen så vi snackade en del på vägen ner. berättade om graviditeten och livet i övrigt :-)

när hon skulle kliva av i Härnösand så räckte hon över mig ett handmålat vykort med en ängel på och sa:

du är en riktigt fin människa, hittade det här så jag skrev några rader.


På vykortet stod:

"Har alltid gillat dig Pernilla. Jag har förstått att du är en av dem som väljer att gå sin egen väg, kosta vad det kosta vill och strunt i vad andra har att säga. Du är modig, stark och vacker! Jag tror på dig! Kram H"


Förstår ni hur glad jag blev? Brevet och orden kom verkligen från hennes hjärta och jag blir glad när människor kan bjussa på sig själv sådär.

Har ni tänkt på hur mycket gladare man blir av att glädjas med människor, att berätta för dem om de är vacker, har fina kläder, säger smarta saker osv osv.

GE KOMPLIMANGER! det kommer du att må bättre av själv också, jag lovar!


Kram på er

Av Pernilla - 12 januari 2009 14:20

Jag formligen älskar broccoli! och mer nu än nånsin tidigare...


Idag gjorde jag till lunch ett nytt recpet på Broccoligratäng - supergott och ALLA klarar att göra det!

Sen får ni en liten bonus....Sören tycker att han gått upp så mycket i vikt (pga en medicin han äter) så jag tipsade om viktklubb.se så nu är han med där. Där kan man göra egna recept och få uträknat exakt innehåll och antal kalorier per portion - helt super! så ni får den bonusen på receptet med :-)


Pernillas Broccoligratäng

Tillagningstid 60 minuter

1 portion innehåller 215 kcal

receptet blir ca 4-5 portioner

Ingredienser


4 st  ägg

1 dl  Mjölk fett 2 %

800 gram  broccoli fryst

500 gram  KESO fetaoliv 

salt och peppar

Gör så här: ugnen på 225 grader. lägg den förkokta broccolin i en ugnsform. vispa samman ägg, tillsätt mjölk samt salta och peppra. försök gärna pressa vätskan ur keson först eller låt den rinna av.häll blandningen över broccolin. här tillsatte jag även en förpackning bacon som höll på att gå ut, men orginalet är vegetariskt.in i ugnen cirka 40 minuter i mitten.servera gärna med lite sallad.MUMS är vad det är!


Av Pernilla - 9 januari 2009 17:57

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4149195.ab


Gissa vem som ska sikta på det? fast iofs tror jag väl att det är vanligast med planerade snitt i just vecka 39.

Av Pernilla - 9 januari 2009 17:44

Wille har fått en kompis - en gubbkompis som heter Danne! Han bor under mormor Lollo och han kommer alltid med en massa presenter och överraskningar. Så gulligt! Han gillar verkligen vår lille grabb och hans egna barnbarn bor i Stockholm.


Häromdagen var han över med en försenad julklapp - en superfin och jättestor klocka! Man kan hänga den på väggen eller låta den stå. Det är en gammal barnklocka och tror det är Dannes pappa som tillverkat den för han var urmakare.

Wille blev jätteglad åt den, sin egen stora klocka som med sin gröna färg dessutom passar bra in på hans rum.

Av Pernilla - 9 januari 2009 16:47

Hittade detta på en annan blogg....en lista på bra promenad-musik :-) ska spara listan tills jag kan börja promenera igen...


  • Dj Spash- days goes by
  • B.Spears- womanizer,radar
  • Klaas- Infinity
  • Bonny M- ma baker, daddy cool
  • Bee Gees- Staying a live
  • Laurent Wolf- no stress
  • Armand von Helden- i want you soul, my my my
  • Sunblock- baby baby
  • Bob Sinclar- love generation
  • Blues Brothers- raw hide, everybody needs somebody to love
  • Lady Gaga- Just dance
  • Gigi Dagostino ( ingen aning om hur han stavar sitt namn) - bla bla bla, fly away
  • Queen- don't stop me know
  • The Hives- walk  idiot walk, 2 time and touching broken bones
  • Hampenberg- love in Sibiria
  • Christina Aguilera- fighter
  • David Guetta ft. The Egg- love don't let me go
  • ABBA- waterloo
  • Pink- So what
  • Eric Prydz- call on me, pjanoo
  • NeYo - miss independent
  • Cascada- because the night
  • Charlotte Nilsson- tusen och en natt
  • Daft Punk- around the world, one more time
  • Reel2real- i like to move it
  • Kat Deluna- run the show, whine up
  • Rihanna ft T.I- live your life
  • Velvet- come into the night, take my body close

Av Pernilla - 9 januari 2009 15:55

Nån som tänkt på att MTV gått från musikkanal till att bli en såpopera-kanal?

När jag första gången upptäckte MTV var väl i slutet av 80-talet när jag besöke en kusin i Umeå och spenderade en hel natt med att titta på musikvideos. Har alltid gillat musik....


Men idag....hmmm.....MTV är helt enkelt inte vad MTV varit....

Av Pernilla - 9 januari 2009 15:40

Ok, dagens "vad finns i kylskåpet mat"


Har inget namn eftersom jag liksom bara hittar på eftersom...det är lite som pyttipanna men lyxigare och godare :-)


Igår använde jag:

Potatis av fast sort

Morötter

Lök

Majskolvar

Tomater

Olivolja

Kycklingfilé

Rosmarin

Flings-Salt

Peppar


Hade planerat använda hel vitlök och paprika med men det fick inte plats i formen.

Rätten blir godast om rotsakerna får ordentligt med plats och inte ligger på varandra, tanken är att de ska bli lite knapriga utanpå och mjuka inuti.

Jag fick ta två mindre former eftersom min ugnsplåt med höga kanter är försvunnen?! Sen nån månad tillbaka.


Skala och skär morötter, lök och potatis i lämplig form och lämplig storlek. Lägg allt i en bunke, rimla över olivolja (rätt mycket - det överblivande häller man bort efter tillagning) salt, peppar och rosmarin. Blanda allt och häll upp på en plåt.

225 grader, mitt i ugnen kanske i 45 minuter, håll koll när det ser lagomt brynt/tillagat ut. Ska vara knaprigt och när man vänder på potatisen ska den kännas nästan lite ihålig.

Nu tog jag en separap form med majs och tomater, men det går att köra i samma men på sidan av det andra. Majs och tomat behöver inte lika mycket olja. Man kan även om man vill lägga nån slags ost på tomaten.


Till detta åt vi kycklingfilé men man kan lika gärna äta bara grönsakerna! Nu tog jag rester från Teryakin. Alltså de filéer jag inte tärnat ned i Teryakin.


Gjorde en sås på creme fraiche, stark mango chutney, salt, peppar, färsk vitlök. Smaka av hur man vill ha bara, blir ganska smakrik-stark. Men samtidigt lite söt av chutheyn.


Sen är det bara å ät! *ler*

Av Pernilla - 7 januari 2009 23:36

Åh så gott och enkelt!


Chicken Teryaki

Två kycklingfiléer (färdiga)

En burk teryakisås

En halv påse wokgrönsaker

Ris

Rivna morötter

Riven vitkål


Stek upp wokgrönsakerna enligt förpackningen, tärna kycklingen och blanda i stekpannan, höll över såsen, puttre några minuter - Klart!

Servera med ris ock rivna grönsaker :-)

Piece of cake!


Jag brukar köpa en tvåkilosförpackning av Kronfågels kycklingfiléer, är lite kräsen när det gäller kycklingfiléer. Tillagar sedan allihopa i ugnen efter att de tinat, det bli många middagar av det!

Ovido - Quiz & Flashcards