Alla inlägg under januari 2009

Av Pernilla - 5 januari 2009 14:39

Wille har musiköra..vilket jag är oerhört glad över! Han kommer ihåg sånger, och då menar jag melodier, hur lätt som helst.

Han nynnar dagligen på Seven nation army med White Stripes....

Kunde inte komma ihåg att jag spelat den skivan för honom än fast jag har den, så kom S på att de spelade den på en Modo-match vi såg med Wille i höstas....den sitter fortfarande i hans lilla hjärna...


Lyssna på den!

http://se.youtube.com/watch?v=6j7huh5Egew

Av Pernilla - 2 januari 2009 18:29

Alltså finns det nån härligare ålder än 3-4 år? Wille säger så otroligt underbara, roliga och tänkvärda saker!

Hans favoritfras nu är: "Mamma vi måste samarbeta!" Hahaha...så gulligt! Han kan ropa och säga: "Kom ska vi samarbeta" Vem kan motstå det?


En annan sak han sagt sen han började prata och som han säger flera gånger varje dag är: "mamma jag Äääälskar dig" Han kan vara och leka på sitt rum, eller sitta och rita och så hör jag: "Mamma!" Jaa, svarar jag. Så säger han: "Jag bara äääälskar dig mamma"


åh, lika underbart varje varje gång!

Av Pernilla - 2 januari 2009 18:19

Hade lovat Wille att åka på Leo´s lekland på nyårsdagen och eftersom Moster M och Sophia också spenderade nyårsafton med oss i Umeå samt sov över hos Kenth och mamma så hängde de på med!

Robin och Thess följde med som leksällskap till barnen - helt perfekt! Så S, Moster M och jag satt i cafeterian i fem timmar när de lekte....tur de har en Massa tidningar där att läsa! Sen var vi ju runt o kollade när de lekte förstås, själv är jag tyvärr lite för orörlig för att kunna leka nu...

Vi har vart där tidigare men för Sophia var det första gången. De hade SÅ KUL! Det är ett helt perfekt ställe! Allt är så fräscht och säkert och spännande!

Ett minus...salladerna där innehåller typ mest sallad och smakar inget, provat två olika nu så det blir inge mer sallad där...köttbullsportionen för vuxna var dock enorm...


Kolla in http://www.leoslekland.se/ ca 10 min från Umeå - välvärt ett dagsbesök!


Av Pernilla - 2 januari 2009 18:07

Alltså oxfilé och potstisgratäng kan man inte lessna på....mums...serverat med sås gjord på torkade trattkantareller och sen sallad...åh så gott!

och nästan ännu godare dagen efter, för givetvis gör man så mycket att det räcker då med....hihi

Barnen åt med god aptit med *ler*

Av Pernilla - 2 januari 2009 17:57

tja improvisation som vanligt...jag fixade förrätt till nyårsmaten.


först gjorde jag typ ugnsbakade cocktailtomater i ugn:

lägg dem med grönt o allt i en liten ugnsform. häll över en sås av 2 dl balsamvinäger, 1 dl olivolja, två vitlöksklyftor, salt, grovmalen svartpeppar. vispa ihop allt och häll över tomaterna, sen in i ugnen i ca 20 min 200 grader. tomaterna spricker lite och innehåller blandas med såsen.


till dessa tomater skar jag avocado i små bitar, jag kokade sockerärtor och halverade, jag skar lite röd lök och lite övrig sallad.


sen stekte jag halloumi-ost och så åt vi!

så himla gott! var mätt efter förrätten! förresten gjorde jag ju mer förrätt med....tog grov formfranska, köpte färdigskivad cheddarost och lade en på varje bröd, skar bort kanterna på brödet och skar dem från hörn till hörn så det blev små trekanter. in i ugn några minuter så osten smälter....mums! gjorde till barnen men gick åt hos oss vuxna med ;-)


sen hade jag gjort en skaldjursröra som jag serverade i små krutonger.

enkelt och gott: creme fraiche, röd lök, räkor och eller kräftstjärtar, röd caviar, lite citron, vitpeppar och salt.

skar allt väldigt litet så det rymdes i krutongerna.

man kan göra en snabbvariant med genom att köpa skaldjursröra, blanda i lite creme fraiche och röd caviar och extra räkor, snabbt som rackarn!


Ovido - Quiz & Flashcards